Vapaamuotoisen mediakasvatuskurssin merkitys lukiolaisten mediataitoihin : ongelmaperustainen oppiminen osana mediakasvatuskurssia
Lehtinen, Eeva (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lehtinen, Eeva
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107588
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten luennoton mediakurssi, jossa on piirteitä ongelmaperustaisesta oppimisesta, sopii lukiolaisille? Miten tällainen oppiminen edistää lukiolaisten mediataitoja? Tutkielman lähtökohtana on Kupittaan lukiossa keväällä 2011 järjestetty Digitaalinen viestintä 2 –kurssi, jossa toimin apuopettajana. Kurssilla oppilaat tekivät oman mediatuotteen. Tutkielmassa selvitetään myös, mitä mediataitoja oppilas oppii tuottamalla itse mediasisältöjä.
Kurssin alussa oppilaille suoritettiin aloituskysely, jossa selvitettiin oppilaiden odotuksia kurssista sekä heidän mediateknisiä valmiuksiaan. Kurssi oli hyvin vapaamuotoinen eikä tunneilla ollut lainkaan luentoja. Kurssissa on myös havaittavissa piirteitä ongelmaperustaisesta oppimisesta. Kurssin lopussa oppilailta kysyttiin ryhmähaastattelussa vastasiko kurssi odotuksia, mitä oppilaat oppivat kurssilla sekä selvitettiin kurssin vapaamuotoisen rakenteen hyviä ja huonoja puolia. Tutkielmassa hyödynnetään lähdekirjallisuutta, kurssin aikana tehtyjä havaintoja sekä alkukyselyn ja loppuhaastattelun tuloksia.
Tutkielman alussa taustoitetaan mediakasvatuksen tavoitteita ja lähtökohtia sekä mediakasvatuksen nykytilaa Suomessa. Tutkielmassa käsitellään myös mediakasvatusta erityisesti lukiossa ja esitellään kyseinen Kupittaan lukio sekä siellä järjestetty Digitaalinen viestintä 2-kurssi. Lopussa tutkielman johtopäätelmät kootaan yhteen ja pohditaan kurssin
onnistumista kokonaisuudestaan.
Ryhmähaastattelun perusteella voidaan todeta oppilaiden pitäneet kurssista ja sen vapaamuotoisesta rakenteesta. Oppilaat saivat kurssilla paljon vastuuta ja se koettiin kurssin parhaana puolena. Vapaus ja vastuu toivat mukanaan myös haasteita. Ongelmaperustaista oppimista ei yleisesti hyödynnetä lukio-opetuksessa, mutta ainakin tällaiseen syventävään mediakasvatuksen jatkokurssiin se tuntuu sopivan. Kurssilla oppilaiden mediatekniset taidotkehittyivät ja oppilaat hahmottivat mediatuotteen tekoprosessin eri vaiheet.
Kurssin alussa oppilaille suoritettiin aloituskysely, jossa selvitettiin oppilaiden odotuksia kurssista sekä heidän mediateknisiä valmiuksiaan. Kurssi oli hyvin vapaamuotoinen eikä tunneilla ollut lainkaan luentoja. Kurssissa on myös havaittavissa piirteitä ongelmaperustaisesta oppimisesta. Kurssin lopussa oppilailta kysyttiin ryhmähaastattelussa vastasiko kurssi odotuksia, mitä oppilaat oppivat kurssilla sekä selvitettiin kurssin vapaamuotoisen rakenteen hyviä ja huonoja puolia. Tutkielmassa hyödynnetään lähdekirjallisuutta, kurssin aikana tehtyjä havaintoja sekä alkukyselyn ja loppuhaastattelun tuloksia.
Tutkielman alussa taustoitetaan mediakasvatuksen tavoitteita ja lähtökohtia sekä mediakasvatuksen nykytilaa Suomessa. Tutkielmassa käsitellään myös mediakasvatusta erityisesti lukiossa ja esitellään kyseinen Kupittaan lukio sekä siellä järjestetty Digitaalinen viestintä 2-kurssi. Lopussa tutkielman johtopäätelmät kootaan yhteen ja pohditaan kurssin
onnistumista kokonaisuudestaan.
Ryhmähaastattelun perusteella voidaan todeta oppilaiden pitäneet kurssista ja sen vapaamuotoisesta rakenteesta. Oppilaat saivat kurssilla paljon vastuuta ja se koettiin kurssin parhaana puolena. Vapaus ja vastuu toivat mukanaan myös haasteita. Ongelmaperustaista oppimista ei yleisesti hyödynnetä lukio-opetuksessa, mutta ainakin tällaiseen syventävään mediakasvatuksen jatkokurssiin se tuntuu sopivan. Kurssilla oppilaiden mediatekniset taidotkehittyivät ja oppilaat hahmottivat mediatuotteen tekoprosessin eri vaiheet.