Oulaisten terveyskeskuksen päivystys- ja lääkärinvastaanoton toimintamallin kehittäminen
Isokangas, Tarja (2012)
Isokangas, Tarja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112388
Tiivistelmä
Terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutokset perusterveydenhuollossa ja lääkäripula ovat osaltaan olleet syynä siihen, että maamme terveyskeskukset ovat pyrkineet kehittämään toimintaansa joustavampaan ja toimivampaan suuntaan. Perusterveydenhuollon tulevaisuus puhuttaa sekä työntekijöitä että asiakkaita. Oulaisten terveyskeskuksen päivystys- ja lääkärinvastaanotto oli samojen haasteiden edessä toimintansa kehittämiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oulaisten terveyskeskuksen päivystys- ja lääkärinvastaanoton toimintamalli väliarviointiin saakka. Toimintamallilla toivottiin parannettavan asiakkaiden hoitoon pääsyä terveyskeskuksen palveluverkossa sekä mahdollistettavan terveyden edistämisen huomioiminen osana päivittäistä asiakaskontaktia. Toimintamallilla haluttiin parantaa hoitohenkilöstön työn hallittavuutta organisoidulla lääkäri-hoitaja työparityöskentelyllä, jolloin työssä jaksaminen ja työhyvinvointi tulevat huomioon otetuiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla, jossa aineisto kerättiin havainnoinnin, keskusteluiden ja pöytäkirjamuistioiden avulla sekä benchmarkkaamalla eri terveyskeskusten toimintamalleja. Kehittämistyön käynnistymisessä käytettiin kyselylomaketta arvioimaan tämänhetkistä tilaa sekä kehittämishaasteita tulevalle toimintamallille. Yhteensä kahdeksan (8) päivystys- ja lääkärinvastaanoton lääkäriä ja hoitajaa vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Uuden toimintamallin myötä Oulaisten päivystys- ja lääkärinvastaanotolle muodostettiin 5 lääkäri-hoitaja työparia, joiden tehtävänkuva muodostui päivystysvastaanotosta, kiireettömästä ajanvarauksella toimivasta vastaanotosta sekä puhelintyöstä ja kirjallisesta työstä. Toimintamallin myötä työnkuva selkeytyi ja työn hallittavuus osaltaan parani. Tilajärjestelyt ja työvälineiden ajantasaisiksi saaminen oli yksi tärkeä osa toimintamallin kehittämistä. Keskitetty puhelin- ja palveluneuvonta rauhoitti hoitajien työtä.
Oulaisten terveyskeskuksen päivystys- ja lääkärinvastaanoton toimintamalli suunniteltiin ja kehiteltiin yhdessä työyhteisön kanssa ja toimintamalli otettiin käyttöön syyskuussa 2010. Väliarviointi toimintamallista toteutettiin, kun toimintamalli oli ollut käytössä 3 viikkoa. Toimintamallin lopullinen arviointi on mahdollista suorittaa siinä vaiheessa, kun toimintamallille suunnitellut tilaratkaisut ja tarvittavat hoitovälineet on hankittu.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla, jossa aineisto kerättiin havainnoinnin, keskusteluiden ja pöytäkirjamuistioiden avulla sekä benchmarkkaamalla eri terveyskeskusten toimintamalleja. Kehittämistyön käynnistymisessä käytettiin kyselylomaketta arvioimaan tämänhetkistä tilaa sekä kehittämishaasteita tulevalle toimintamallille. Yhteensä kahdeksan (8) päivystys- ja lääkärinvastaanoton lääkäriä ja hoitajaa vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Uuden toimintamallin myötä Oulaisten päivystys- ja lääkärinvastaanotolle muodostettiin 5 lääkäri-hoitaja työparia, joiden tehtävänkuva muodostui päivystysvastaanotosta, kiireettömästä ajanvarauksella toimivasta vastaanotosta sekä puhelintyöstä ja kirjallisesta työstä. Toimintamallin myötä työnkuva selkeytyi ja työn hallittavuus osaltaan parani. Tilajärjestelyt ja työvälineiden ajantasaisiksi saaminen oli yksi tärkeä osa toimintamallin kehittämistä. Keskitetty puhelin- ja palveluneuvonta rauhoitti hoitajien työtä.
Oulaisten terveyskeskuksen päivystys- ja lääkärinvastaanoton toimintamalli suunniteltiin ja kehiteltiin yhdessä työyhteisön kanssa ja toimintamalli otettiin käyttöön syyskuussa 2010. Väliarviointi toimintamallista toteutettiin, kun toimintamalli oli ollut käytössä 3 viikkoa. Toimintamallin lopullinen arviointi on mahdollista suorittaa siinä vaiheessa, kun toimintamallille suunnitellut tilaratkaisut ja tarvittavat hoitovälineet on hankittu.