Salossa ja kuitenkin kuin Kiinassa : sosiaalisen median vaikutukset matkailijan ostokäyttäytymiseen ja matkaelämysten kokemiseen
Takatalo, Krista (2012)
Takatalo, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen media, ja erityisesti matkailuun liittyvät blogit, vaikuttavat matkailijan ostokäyttäytymiseen ja matkailuelämysten kokemiseen. Tavoitteena on tutkia, miten sosiaalinen media luo matkailuun liittyviä ideoita ja haaveita sekä konkreettisia matkapäätöksiä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää henkilöä, jotka osallistuivat Pikavuoro Bangkokiin – bussimatkaan. Haastatteluaineiston lisäksi tutkimuksessa analysoitiin kyseisen bussimatkan tiimoilta kirjoitettuun matkablogiin tulleita lukijoiden kommentteja. Tutkimuksen analysointimenetelmänä käytetään teemoittelua. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen merkitystä markkinoinnissa, blogien merkitystä sekä matkailumarkkinoinnin erityispiirteitä. Tämän lisäksi selvitetään matkailijan ostokäyttäytymistä, matkailijatypologioita, matkailun vetovoima- ja työntövoimatekijöitä sekä matkailun elämyksellisyyttä.
Tulosten mukaan matkailijan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Motivaatiotekijöillä on suuri vaikutus matkakohteen valinnassa: matkailija hankkii erilaisen matkan, jos hän haluaa vain rentoutua kuin jos hän haluaa vierailla historiallisesti tärkeissä kohteissa. Haastateltavien joukossa arvostettiin matkakohteiden vetovoimatekijöistä eniten luonnollista ja sosiaalista vetovoimaa eli luontoa, maisemia, ilmastoa ja paikallista kulttuuria ja ihmisiä. Sosiaaliset kontaktit ja heidän suosituksensa matkakohteista olivat hyvin tärkeitä haastateltaville. Varsinkin matkan suunnitteluvaiheessa luettiin matkakirjoja, matkailusivustojen artikkeleita, matkablogeja, keskustelupalstojen kommentteja ja sosiaalisten yhteisöjen matkustamiseen liittyviä mielipiteitä. Usea blogin kommentoija antoi ymmärtää matkan aiheuttaneen matkahaaveita ja -unelmia. Sitä, ketkä nuo haaveet toteuttavat, on vaikeampi analysoida. Blogi toi joka tapauksessa lukijoille lisää tietoa osin vieraistakin maista ja kohteista. Lisäksi monelle blogi oli kokonaisvaltainen matkaelämys; omalta kotisohvalta. Myös haastateltavat kertoivat matkustuksen aiheuttavan erilaisia elämyksiä. Elämyksellisyys liittyi usein aidon ja paikallisen kulttuurin kokemiseen ja ihmisten tapaamiseen.
Tulosten mukaan matkailijan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat useat eri tekijät. Motivaatiotekijöillä on suuri vaikutus matkakohteen valinnassa: matkailija hankkii erilaisen matkan, jos hän haluaa vain rentoutua kuin jos hän haluaa vierailla historiallisesti tärkeissä kohteissa. Haastateltavien joukossa arvostettiin matkakohteiden vetovoimatekijöistä eniten luonnollista ja sosiaalista vetovoimaa eli luontoa, maisemia, ilmastoa ja paikallista kulttuuria ja ihmisiä. Sosiaaliset kontaktit ja heidän suosituksensa matkakohteista olivat hyvin tärkeitä haastateltaville. Varsinkin matkan suunnitteluvaiheessa luettiin matkakirjoja, matkailusivustojen artikkeleita, matkablogeja, keskustelupalstojen kommentteja ja sosiaalisten yhteisöjen matkustamiseen liittyviä mielipiteitä. Usea blogin kommentoija antoi ymmärtää matkan aiheuttaneen matkahaaveita ja -unelmia. Sitä, ketkä nuo haaveet toteuttavat, on vaikeampi analysoida. Blogi toi joka tapauksessa lukijoille lisää tietoa osin vieraistakin maista ja kohteista. Lisäksi monelle blogi oli kokonaisvaltainen matkaelämys; omalta kotisohvalta. Myös haastateltavat kertoivat matkustuksen aiheuttavan erilaisia elämyksiä. Elämyksellisyys liittyi usein aidon ja paikallisen kulttuurin kokemiseen ja ihmisten tapaamiseen.