Jämförelse av Vuokkoset varumärkets image och profil
Lindblad, Amanda (2012)
Lindblad, Amanda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112396
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att jämföra Vuokkoset produkternas profil och image, samt att utreda hur konsumenten upplever förpackningen. Uppdragsgivaren för arbetet var Delipap Oy, vars varumärke Vuokkoset intimhygienprodukterna är. Företaget hade aldrig tidigare undersökt förpackningarnas funktionalitet på konsumenter. Som teori har använts både elekroniska källor och böcker.
Examensarbetet utfördes som en kvalitativ undersökning. Undersökningen gjordes med hjälp av individuella intervjuer av företagets representant Katarina Hanell och 15 styck-en konsument intervjuer valda enligt bekvämlighetsurval. Arbetet begränsade sig till kvinnor i 16-30 års ålder inom huvudstadsregionen.
Resultaten av arbetet ger en bild av skillnaderna med profil och image. Största skillna-derna visade sig vara i första intrycket, namnet på varumärket och reklamtesterna samt konsumenternas medvetande om varumärkets egenskaper. The purpose of the degree thesis was to compare the brand image and profile of Vuok-koset products and to find out how the customer experiences the packaging. The project was given by a company called Delipap Oy, which brand the Vuokkoset personal hygiene products are. The company had never before studied how the packages effect on custom-ers. As theory is used both electronic sources and books.
The study was carried out as a qualitative study. It was done by individual interviews by the companys representative Katarina Hanell and 15 customer interviews chosen by con-venience sample. The study was limited to women between 16-30 years inside the capital area.
The results of the study gives a picture of the differences between the profile and image.
The most biggest differences seemed to be in the first impression, the name of the brand, in the commercial texts and the customers knowledge of the brand.
Examensarbetet utfördes som en kvalitativ undersökning. Undersökningen gjordes med hjälp av individuella intervjuer av företagets representant Katarina Hanell och 15 styck-en konsument intervjuer valda enligt bekvämlighetsurval. Arbetet begränsade sig till kvinnor i 16-30 års ålder inom huvudstadsregionen.
Resultaten av arbetet ger en bild av skillnaderna med profil och image. Största skillna-derna visade sig vara i första intrycket, namnet på varumärket och reklamtesterna samt konsumenternas medvetande om varumärkets egenskaper.
The study was carried out as a qualitative study. It was done by individual interviews by the companys representative Katarina Hanell and 15 customer interviews chosen by con-venience sample. The study was limited to women between 16-30 years inside the capital area.
The results of the study gives a picture of the differences between the profile and image.
The most biggest differences seemed to be in the first impression, the name of the brand, in the commercial texts and the customers knowledge of the brand.