Markkinointisuunnitelma topTEAM-konseptille
Paavilainen, Emilia (2012)
Paavilainen, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910622
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Länsi-Suomen Toimistokeskus Oy:n topTEAM-konseptille. Yrityksen toimiala on toimistokoneiden myynti ja vuokraus yrityksille. Yritys lanseerasi topTEAM-konseptin syksyllä 2010 vahvistaen siirtymistä palvelumyyntiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma, jota he voivat hyödyntää omissa toiminnoissaan. Kohdeyritykselle toteutettu suunnitelma on suunniteltu teorioiden ja yrityksen tavoitteiden pohjalta.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui business to business -palvelujen markkinoinnin teorioista, markkinoinnin suunnittelun teorioista sekä erityisesti Timo Ropen markkinoinnin suunnitteluprosessista. Teoriaosuus pohjautui ammatilliseen kirjallisuuteen. Haastattelut tehtiin tapaamisissa ja sähköpostitse yrityksen toimitusjohtajan sekä yrityksen markkinoinnista vastaavan henkilön kanssa. Lisäksi käytettiin hyödyksi yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa.
TopTEAM-konseptin markkinointisuunnitelma toteutettiin teoriaosuuden pohjalta. Markkinointisuunnitelmassa käytiin läpi lähtökohta-analyysit, määritettiin kohdemarkkinat, tavoitteet ja strategia, tehtiin toimintasuunnitelma käyttäen markkinoinnin eri kilpailukeinoja sekä mietittiin asiakassuhteen hallintaa. Toimintasuunnitelmassa keskityttiin henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä internetin mahdollisuuksiin b-to-b -mainonnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma, jota he voivat hyödyntää omissa toiminnoissaan. Kohdeyritykselle toteutettu suunnitelma on suunniteltu teorioiden ja yrityksen tavoitteiden pohjalta.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui business to business -palvelujen markkinoinnin teorioista, markkinoinnin suunnittelun teorioista sekä erityisesti Timo Ropen markkinoinnin suunnitteluprosessista. Teoriaosuus pohjautui ammatilliseen kirjallisuuteen. Haastattelut tehtiin tapaamisissa ja sähköpostitse yrityksen toimitusjohtajan sekä yrityksen markkinoinnista vastaavan henkilön kanssa. Lisäksi käytettiin hyödyksi yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa.
TopTEAM-konseptin markkinointisuunnitelma toteutettiin teoriaosuuden pohjalta. Markkinointisuunnitelmassa käytiin läpi lähtökohta-analyysit, määritettiin kohdemarkkinat, tavoitteet ja strategia, tehtiin toimintasuunnitelma käyttäen markkinoinnin eri kilpailukeinoja sekä mietittiin asiakassuhteen hallintaa. Toimintasuunnitelmassa keskityttiin henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä internetin mahdollisuuksiin b-to-b -mainonnassa.