TeleHoitaja-järjestelmän käytettävyys : Terveydenhuollon ammattilaisten näkökulma
Tolonen, Juha (2012)
Tolonen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712176
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Muistin Suomi Oy:n TeleHoitaja-järjestelmän käytettävyyttä terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käydään läpi käytettävyyttä käsitteenä ja siihen vaikuttavia osatekijöitä, mahdollisia esteitä hyvinvointiteknologisesta näkökulmasta sekä käytettävyyden standardeja ja sen antamia ohjeistuksia. Yleisimmät käytettävyyden arviointimenetelmät sekä niiden soveltamiskohteet esitellään. Työssä esitellään tarkemmin myös TeleHoitaja-järjestelmää ja sen teknistä toteutusta sekä luodaan katsaus myös muihin olemassa oleviin IVR-teknologiaa terveydenhuollon alueella hyväksikäyttäviin järjestelmiin.
Tutkimusosuudessa haastateltiin Lahden Lähimmäispalvelu ry:n kahta työntekijää, jotka ovat käyttäneet TeleHoitaja-järjestelmän vanhempaa versiota jo vuoden ajan. Käyttäjät ovat juuri kuukausi sitten siirtyneet uuden järjestelmän käyttöön, ja tutkimus keskittyykin näiden molempien järjestelmien käytettävyyden arvioimiseen sekä niiden välisen tuotekehityksen tuloksiin.
Tuloksissa huomattiin, että vanhan järjestelmän käytettävyys oli vain tyydyttävä, kun taas uuden järjestelmän käytettävyys olikin kiitettävää luokkaa. Järjestelmäkohtaiset erot osoittavatkin tuotekehityksen onnistuneen erinomaisesti, ja tämä vahvistaa käyttäjälähtöisen tuotekehityksen merkitystä tuotteen suunnittelu- ja kehitysvaiheissa.
Teoriaosuudessa käydään läpi käytettävyyttä käsitteenä ja siihen vaikuttavia osatekijöitä, mahdollisia esteitä hyvinvointiteknologisesta näkökulmasta sekä käytettävyyden standardeja ja sen antamia ohjeistuksia. Yleisimmät käytettävyyden arviointimenetelmät sekä niiden soveltamiskohteet esitellään. Työssä esitellään tarkemmin myös TeleHoitaja-järjestelmää ja sen teknistä toteutusta sekä luodaan katsaus myös muihin olemassa oleviin IVR-teknologiaa terveydenhuollon alueella hyväksikäyttäviin järjestelmiin.
Tutkimusosuudessa haastateltiin Lahden Lähimmäispalvelu ry:n kahta työntekijää, jotka ovat käyttäneet TeleHoitaja-järjestelmän vanhempaa versiota jo vuoden ajan. Käyttäjät ovat juuri kuukausi sitten siirtyneet uuden järjestelmän käyttöön, ja tutkimus keskittyykin näiden molempien järjestelmien käytettävyyden arvioimiseen sekä niiden välisen tuotekehityksen tuloksiin.
Tuloksissa huomattiin, että vanhan järjestelmän käytettävyys oli vain tyydyttävä, kun taas uuden järjestelmän käytettävyys olikin kiitettävää luokkaa. Järjestelmäkohtaiset erot osoittavatkin tuotekehityksen onnistuneen erinomaisesti, ja tämä vahvistaa käyttäjälähtöisen tuotekehityksen merkitystä tuotteen suunnittelu- ja kehitysvaiheissa.