VoIP-järjestelmän käyttöönotto
Raittinen, Oskari (2012)
Raittinen, Oskari
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112475
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin yrityksen tarpeet VoIP-puhelinjärjestelmää varten ja otettiin valittu järjestelmä käyttöön. Valittu järjestelmä on SAP:n tarjoama Business Communication Management -palvelu, joka sisältää IP-puhelimen lisäksi toiminnallisuuksia puhelujen tehostamiseksi. Projekti tehtiin projektiryhmässä, johon kuului opinnäytteen tekijän lisäksi yrityksen työntekijöitä sekä IT-hallinnon henkilöitä.
Kartoitusta varten tehtiin tarvekartoitus, joka lähetettiin tietopyyntöjen mukana mahdollisille palveluntarjoajille. Palveluntarjoajien vastausten perusteella valittiin käytettävä järjestelmä.
Työ sisältää yleiskatsauksen VoIP-järjestelmissä käytettäviin standardeihin, koodekkeihin ja kuljetusprotokolliin. Lisäksi työssä käsitellään tarvekartoituksen tuloksia, tutustutaan syvemmin valittuun järjestelmään ja käydään läpi järjestelmän käyttöönoton kulku.
Työssä tehdyn projektin lopputuloksena yrityksellä on käytössään IP-pohjainen puhelinjärjestelmä palveluiden tehostamiseen. Toteutettu järjestelmä vastaa kaikkia yrityksen järjestelmälle asettamia kriteereitä.
Kartoitusta varten tehtiin tarvekartoitus, joka lähetettiin tietopyyntöjen mukana mahdollisille palveluntarjoajille. Palveluntarjoajien vastausten perusteella valittiin käytettävä järjestelmä.
Työ sisältää yleiskatsauksen VoIP-järjestelmissä käytettäviin standardeihin, koodekkeihin ja kuljetusprotokolliin. Lisäksi työssä käsitellään tarvekartoituksen tuloksia, tutustutaan syvemmin valittuun järjestelmään ja käydään läpi järjestelmän käyttöönoton kulku.
Työssä tehdyn projektin lopputuloksena yrityksellä on käytössään IP-pohjainen puhelinjärjestelmä palveluiden tehostamiseen. Toteutettu järjestelmä vastaa kaikkia yrityksen järjestelmälle asettamia kriteereitä.