Täysihoitoa ja hevosmatkailua markkinointitutkimus perustettavalle hevostallille
Forsman, Salla (2012)
Forsman, Salla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointitutkimus Pirkanmaalle, Ikaalisiin perustettavalle hevosten täysihoitotallille. Tarkoituksena oli selvittää, onko alueella kysyntää täysihoitotallille, ja millaisella palvelutarjonnalla yrityksen kannattaisi toimintaansa lähteä toteuttamaan. Lisäksi selvitettiin, onko vastaajilla kiinnostusta hevosmatkailupalveluihin, joihin on mahdollista osallistua omalla hevosella. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena lähialueen hevosharrastajille, jotka ovat Suomen ratsastajainliiton tai Hämeen hevosjalostusliiton jäseniä.
Teoriaosuudessa esiteltiin hevosalaa ja sen toimintamuotoja. Markkinointitutkimuksen teoriaa käsiteltiin markkina-analyysin, alueen kilpailutilanteen, kilpailustrategioiden ja maksuhalukkuuden näkökulmasta. Lisäksi esiteltiin tutkimusmenetelmä ja aineisto.
Tutkimuksesta ilmeni, että alueella saattaisi olla kysyntää hyvillä puitteilla varustetulle täysihoitotallille, jossa olisi tarjolla hevosille lajityypillistä hoitoa sekä mahdollisuudet harrastaa aktiivisesti valmentautuen. Perustettavalle yritykselle kysyntä alueella ei kuitenkaan ole riittävää.
Eniten täysihoitotallin palveluina arvostettiin täysihoitoa, kokopäivätarhausta, mahdollisuutta kesälaitumeen, valaistua ratsastuskenttää, lämmintä varustehuonetta, pesuboksia, talliin tulevaa lämmintä vettä sekä wc:tä. Vähiten arvostettuina palveluina vastaajat pitivät maneesia ja hevosten liikutuspalvelua.
Hevosmatkailupalveluista oltiin hyvin kiinnostuneita, eniten kiinnostusta herättivät perinteiset valmennusviikonloput koulu- ja esteratsastuksessa. Myös vaellusviikonloput maastossa omalla hevosella herättivät runsaasti kiinnostusta vastaajissa.
Teoriaosuudessa esiteltiin hevosalaa ja sen toimintamuotoja. Markkinointitutkimuksen teoriaa käsiteltiin markkina-analyysin, alueen kilpailutilanteen, kilpailustrategioiden ja maksuhalukkuuden näkökulmasta. Lisäksi esiteltiin tutkimusmenetelmä ja aineisto.
Tutkimuksesta ilmeni, että alueella saattaisi olla kysyntää hyvillä puitteilla varustetulle täysihoitotallille, jossa olisi tarjolla hevosille lajityypillistä hoitoa sekä mahdollisuudet harrastaa aktiivisesti valmentautuen. Perustettavalle yritykselle kysyntä alueella ei kuitenkaan ole riittävää.
Eniten täysihoitotallin palveluina arvostettiin täysihoitoa, kokopäivätarhausta, mahdollisuutta kesälaitumeen, valaistua ratsastuskenttää, lämmintä varustehuonetta, pesuboksia, talliin tulevaa lämmintä vettä sekä wc:tä. Vähiten arvostettuina palveluina vastaajat pitivät maneesia ja hevosten liikutuspalvelua.
Hevosmatkailupalveluista oltiin hyvin kiinnostuneita, eniten kiinnostusta herättivät perinteiset valmennusviikonloput koulu- ja esteratsastuksessa. Myös vaellusviikonloput maastossa omalla hevosella herättivät runsaasti kiinnostusta vastaajissa.