Lähihoitajakoulutuksen oppimisympäristön kehittäminen
Mielonen, Taina (2012)
Mielonen, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212571
Tiivistelmä
Sosiaalialan oppilaitos lähihoitajan koulutusohjelmaan ollaan kehittelemässä käytännönläheisempää oppimisympäristöä, josta saataisiin enemmän konkreettista käytännön oppimista opiskelijoille. Koulutuskuntayhtymällä on jäänyt ylimääräistä tilaa, johon kyseinen oppimisympäristö voidaan tehdä. Koska lähihoitajan koulutus on erittäin laaja, tähän kehittämishankkeeseen on otettu vain vanhustyöhön suuntautuva koulutus huomioon.
Opiskelijat tarvitsevat enemmän käytäntöön liittyvää kokemusta ja kosketusta vanhusten oikeisiin tarpeisiin. On tärkeää tuoda oppijoille näkemys, mitä on hoitotyö ja mitä kaikkea se pitää sisällään perushoidon lisäksi. Minun tehtäväni on hankkeessa suunnitella, mitä yhden päivän ohjelma pitää sisällään ja tätä ohjelmaa muutetaan sopivaksi jokaiselle eri vanhusryhmälle.
Oppilaille on tarkoitus tarjota enemmän käytännön opetusta oman oppilaitoksen sisällä. Opiskelijoiden oppimisen kannalta on tärkeää, että jokainen opiskelija vuorollaan suunnittelee etukäteen mitä toimintapäivässä tehdään. Tässä oppimisympäristössä voidaan hyödyntää myös kuntoutukseen suuntautuvat opiskelijat, koska vanhukset tarvitset joka päivä kuntoutusta.
Tällaista oppimisympäristö ei vielä tiedossa, joten tämä tulee olemaan ensimmäinen Satakunnan alueella. Tärkeää on tietää mitä vanhukset tarvitsevat selviytyäkseen kotona pidempään, koska laitospaikkoja vanhuksilta supistetaan koko ajan eli kotona on pystyttävä olemaan pidempään. Sosiaalialan oppilaitosten on erittäin tärkeää tehdä yhteistyötä oman kunnan tai kaupungin kotipalvelun kanssa.
Mielestäni on järkevää aloittaa ensin pienellä vanhus määrällä ja katsoa mihin suuntaan toimintapäivä kehittyy, sekä mihin koulutusta halutaan suunnata enemmän. Tällaisia oppimisympäristöjä tullaan tarvitsemaan.
Opiskelijat tarvitsevat enemmän käytäntöön liittyvää kokemusta ja kosketusta vanhusten oikeisiin tarpeisiin. On tärkeää tuoda oppijoille näkemys, mitä on hoitotyö ja mitä kaikkea se pitää sisällään perushoidon lisäksi. Minun tehtäväni on hankkeessa suunnitella, mitä yhden päivän ohjelma pitää sisällään ja tätä ohjelmaa muutetaan sopivaksi jokaiselle eri vanhusryhmälle.
Oppilaille on tarkoitus tarjota enemmän käytännön opetusta oman oppilaitoksen sisällä. Opiskelijoiden oppimisen kannalta on tärkeää, että jokainen opiskelija vuorollaan suunnittelee etukäteen mitä toimintapäivässä tehdään. Tässä oppimisympäristössä voidaan hyödyntää myös kuntoutukseen suuntautuvat opiskelijat, koska vanhukset tarvitset joka päivä kuntoutusta.
Tällaista oppimisympäristö ei vielä tiedossa, joten tämä tulee olemaan ensimmäinen Satakunnan alueella. Tärkeää on tietää mitä vanhukset tarvitsevat selviytyäkseen kotona pidempään, koska laitospaikkoja vanhuksilta supistetaan koko ajan eli kotona on pystyttävä olemaan pidempään. Sosiaalialan oppilaitosten on erittäin tärkeää tehdä yhteistyötä oman kunnan tai kaupungin kotipalvelun kanssa.
Mielestäni on järkevää aloittaa ensin pienellä vanhus määrällä ja katsoa mihin suuntaan toimintapäivä kehittyy, sekä mihin koulutusta halutaan suunnata enemmän. Tällaisia oppimisympäristöjä tullaan tarvitsemaan.