Perehdyttäminen varastotyöhön : Puukeskus Oy
Puolakanaho, Emil (2012)
Puolakanaho, Emil
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihealue oli perehdyttäminen varastotyöhön, ja työ tehtiin Puukeskus Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää toimeksiantajan perehdyttämisjärjestelmää ja tavoite oli ratkaista toiminnallinen pulma eli se, mitä, kuka, milloin, miksi ja miten perehdytetään.
Perehdyttäminen on osa henkilöstövoimavarojen johtamista, ja se käsittää toimenpiteet, joilla ohjataan ja tuetaan vasta aloittavien tai toimenkuvaa vaihtavien työntekijöiden kehittymistä uusissa työtehtävissä. Toiminnallisen pulman ratkaisu edellytti muun muassa perehdyttämisen tarpeiden, tavoitteiden ja riskien analysointia.
Pulman loppuratkaisuna syntyi perehdyttämisopas, joka sisälsi suunnitelman perehdyttämisen järjestämisestä, työtehtävien kannalta oleellisen oppimateriaalin ja ohjeistuksen perehdyttäjälle ja perehdytettävälle. Oppaan kattamat työtehtävät olivat asiakaspalvelu, varastonhoito, keräily sekä lastaus ja purku.
Varaston työtehtävien analysointi paljasti perehdyttämisen tarpeellisuuden etenkin työturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna. Perehdyttämisopas ei kuitenkaan välttämättä ole lopullinen toiminnallisen pulman ratkaisu, koska liiketoimintaympäristö ja työkulttuuri voivat muuttua.
Perehdyttäminen on osa henkilöstövoimavarojen johtamista, ja se käsittää toimenpiteet, joilla ohjataan ja tuetaan vasta aloittavien tai toimenkuvaa vaihtavien työntekijöiden kehittymistä uusissa työtehtävissä. Toiminnallisen pulman ratkaisu edellytti muun muassa perehdyttämisen tarpeiden, tavoitteiden ja riskien analysointia.
Pulman loppuratkaisuna syntyi perehdyttämisopas, joka sisälsi suunnitelman perehdyttämisen järjestämisestä, työtehtävien kannalta oleellisen oppimateriaalin ja ohjeistuksen perehdyttäjälle ja perehdytettävälle. Oppaan kattamat työtehtävät olivat asiakaspalvelu, varastonhoito, keräily sekä lastaus ja purku.
Varaston työtehtävien analysointi paljasti perehdyttämisen tarpeellisuuden etenkin työturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna. Perehdyttämisopas ei kuitenkaan välttämättä ole lopullinen toiminnallisen pulman ratkaisu, koska liiketoimintaympäristö ja työkulttuuri voivat muuttua.