Orkesterin liidaajana : Vivaldin Vuodenaika -konsertot viulusolistin johdolla
Tönkyrä, Suvi (2012)
Tönkyrä, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910582
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ, joka koostuu konsertista, sen tallenteesta ja kirjallisesta raporttiosiosta. Järjestin konsertin, jossa esitimme orkesteri Aldivivan kanssa Antonio Vivaldin Neljä Vuodenaikaa -konsertot op.8/1-4. Konsertissa soitin solistina ja johdin samanaikaisesti orkesteria. Tässä opinnäytetyössä käytetään käsitettä liidaaja kuvaamaan viulusolistia, joka johtaa soittaessaan. Kirjallinen raportti koostuu teosten analyysista ja liidaajana kehittymisen reflektoinnista projektin aikana. Tässä opinnäytetyössä käytetään käsitettä liidaajaa kuvaamaan viulusolistia, joka johtaa soittaessaan.
Kirjallisen raportin ensimmäisessä osiossa pohdin Neljä Vuodenaikaa -konserttojen luonnetta sekä johtamista ja orkesterisoittoa ilman kapellimestaria. Vuodenaika-konsertot ovat luonteeltaan ohjelmallisia ja konserttojen nuotteihin onkin lisätty tekstejä sekä sonetti täydentämään tulkintaa. Raportissa on myös nuottiesimerkkejä, jotka ovat olennaisia editioiden tarkastelun kannalta. Raportin toinen osuus koostuu konserttiin valmistautumisen, harjoitusperiodin ja konsertin onnistumisen reflektoimisesta. Konsertti äänitettiin ja analysoin konsertin kulkua erityisesti äänitteen avulla. Raportin jälkimmäisessä osiossa on pohdintaa orkesterikonsertin järjestelyistä.
Tarkoituksena oli kokeilla, kuinka voidaan yhdistää solistin soittaminen ja orkesterin johtaminten . Oli mielenkiintoista yhdistää kaksi jo itsessään haastavaa tekijää. Molemmat osiot vaativat oman paneutumisen ja asiantuntijuuden. Projekti oli hyvä alku ja lähtökohta asiaan tutustumiseen. Kuitenkin liidaaminen on asia, jonka oppii vain tekemällä sitä paljon. Yhtenä tärkeimmistä lähteistä olen käyttänyt ohjaajani Minna Kankaan kanssa käytyjä keskusteluja. Kangas työskentelee viulistijohtajana useissa orkestereissa ja näin ollen hänellä on paljon kokemustietoa.
Opinnäytetyöni on suunnattu erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita liidaamisesta ja orkesteri-konsertin järjestämisestä.
Kirjallisen raportin ensimmäisessä osiossa pohdin Neljä Vuodenaikaa -konserttojen luonnetta sekä johtamista ja orkesterisoittoa ilman kapellimestaria. Vuodenaika-konsertot ovat luonteeltaan ohjelmallisia ja konserttojen nuotteihin onkin lisätty tekstejä sekä sonetti täydentämään tulkintaa. Raportissa on myös nuottiesimerkkejä, jotka ovat olennaisia editioiden tarkastelun kannalta. Raportin toinen osuus koostuu konserttiin valmistautumisen, harjoitusperiodin ja konsertin onnistumisen reflektoimisesta. Konsertti äänitettiin ja analysoin konsertin kulkua erityisesti äänitteen avulla. Raportin jälkimmäisessä osiossa on pohdintaa orkesterikonsertin järjestelyistä.
Tarkoituksena oli kokeilla, kuinka voidaan yhdistää solistin soittaminen ja orkesterin johtaminten . Oli mielenkiintoista yhdistää kaksi jo itsessään haastavaa tekijää. Molemmat osiot vaativat oman paneutumisen ja asiantuntijuuden. Projekti oli hyvä alku ja lähtökohta asiaan tutustumiseen. Kuitenkin liidaaminen on asia, jonka oppii vain tekemällä sitä paljon. Yhtenä tärkeimmistä lähteistä olen käyttänyt ohjaajani Minna Kankaan kanssa käytyjä keskusteluja. Kangas työskentelee viulistijohtajana useissa orkestereissa ja näin ollen hänellä on paljon kokemustietoa.
Opinnäytetyöni on suunnattu erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita liidaamisesta ja orkesteri-konsertin järjestämisestä.