Koulutuksesta käytäntöön : Kalajoen rovastikunnan antama koulutusapu Petroskoin seurakunnan lapsi- ja nuorisotyölle vuosina 1991-2007
Vähäoja, Tanja (2009)
Vähäoja, Tanja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911185574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911185574
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka Petroskoin luterilaisen seurakunnan seurakuntanuoret ovat kokeneet Kalajoen rovastikunnan heille järjestämät koulutukset seurakuntaelämän jatkuvuutta tukevina. Tutkimuksessa mainitut koulutukset on järjestetty 1991-2007.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen keskeisenä menetelmänä oli nuorille tehty kysely. Kir-joittaja on toiminut Kalajoen rovastikunnan lähettämänä kouluttajana Petroskoin seurakunnassa vuodesta 1995 ja toimii edelleen.
Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen valossa. Viitekehys sisältää yleiskatsauksen ystävyysseurakuntatoimintaan ja -historiaan, Inkerin kirkon ja Petroskoin seurakunnan historiaan ja koulutustarpeisiin, erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä kulttuu-rieroihin.
Tutkimus osoitti, että Kalajoen rovastikunnan järjestämät koulutukset tukevat, vahvistavat ja rikastuttavat seurakunnan toimintaa. Koulutukset luovat seurakun-nan sisällä yhteisöllisyyttä ja vähentävät sukupolvien välistä kuilua. Koulutukset vaikuttavat seurakuntaelämään positiivisesti, synnyttävät uusia toimintamuotoja sekä luovat ja ylläpitävät ystävyyssuhteita ystävyysseurakuntalaisten välillä. Kotiseurakunnassa toteutettujen koulutuksien avulla nuorella on mahdollisuus tutus-tua seurakunnan erilaisiin tehtäviin, ottaa vastuuta seurakunnan töistä ja hakeutua mahdollisesti opiskelemaan kirkolliseen ammattiin. Inkerin kirkon ja paikallis-seurakunnan tarpeista lähtöisin oleva koulutus palvelee seurakunnan kasvua ja vahvistumista. Ystävyysseurakuntien tulisi tukea paikallisseurakuntia ilman vas-tapalveluksen odotusta.
Opinnäytetyöstä on tehty yhteistyösopimus sekä Kalajoen rovastikunnan että Kalajoen seurakunnan kanssa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen keskeisenä menetelmänä oli nuorille tehty kysely. Kir-joittaja on toiminut Kalajoen rovastikunnan lähettämänä kouluttajana Petroskoin seurakunnassa vuodesta 1995 ja toimii edelleen.
Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen valossa. Viitekehys sisältää yleiskatsauksen ystävyysseurakuntatoimintaan ja -historiaan, Inkerin kirkon ja Petroskoin seurakunnan historiaan ja koulutustarpeisiin, erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä kulttuu-rieroihin.
Tutkimus osoitti, että Kalajoen rovastikunnan järjestämät koulutukset tukevat, vahvistavat ja rikastuttavat seurakunnan toimintaa. Koulutukset luovat seurakun-nan sisällä yhteisöllisyyttä ja vähentävät sukupolvien välistä kuilua. Koulutukset vaikuttavat seurakuntaelämään positiivisesti, synnyttävät uusia toimintamuotoja sekä luovat ja ylläpitävät ystävyyssuhteita ystävyysseurakuntalaisten välillä. Kotiseurakunnassa toteutettujen koulutuksien avulla nuorella on mahdollisuus tutus-tua seurakunnan erilaisiin tehtäviin, ottaa vastuuta seurakunnan töistä ja hakeutua mahdollisesti opiskelemaan kirkolliseen ammattiin. Inkerin kirkon ja paikallis-seurakunnan tarpeista lähtöisin oleva koulutus palvelee seurakunnan kasvua ja vahvistumista. Ystävyysseurakuntien tulisi tukea paikallisseurakuntia ilman vas-tapalveluksen odotusta.
Opinnäytetyöstä on tehty yhteistyösopimus sekä Kalajoen rovastikunnan että Kalajoen seurakunnan kanssa.