Kannattavuuden kehittäminen : Case: Kahvila-Ravintola Kaks Ruusua Oy
Savolainen, Jari; Tikkanen, Jari (2012)
Savolainen, Jari
Tikkanen, Jari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412683
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli varkautelainen Kahvila-Ravintola Kaks Ruusua Oy, joka tarjoaa lounasta, annoksia ruokalistalta, tilausravintolapalveluita sekä vuokraa kokous ja saunatiloja erilaisiin tapahtumiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lähteä luomaan hyviä käytänteitä palveluyrityksen kannattavuuden kehittämiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kriittisesti Kahvila-Ravintola Kaks Ruusun liiketoiminnan nykytilaa. Kriittinen tarkastelu perustui kolmen kuukauden tuloslaskelmiin, sekä keskusteluihin ravintolan pääkokin ja yrittäjän kanssa. Tässä opinnäytetyössä ei esitetty todellisia lukuja; luvut on muutettu toimeksiantajan pyynnöstä alkuperäisestä yrityksen kirjanpidosta.
Teoreettinen pohja rakentui kannattavuuden, hinnoittelun, markkinoinnin ja logistiikan osaamisen määrittelyihin. Lisäksi opinnäytetyölle antoi tukea aikaisemmin yritykselle tehty asiakastyytyväisyystutkimus. Logistiikan osalta keskityttiin lähinnä hankintatoimen ja ABC-analyysin teoreettisiin käsitteisiin. Jokaisen teoria kappaleen jälkeen tarkasteltiin tilannetta Kahvila-Ravintola Kaks Ruusun näkökulmasta.
Opinnäytetyön aikana selvisi, kuinka tärkeää on tehdä liiketoimintasuunnitelma, jonka mukaan suunnitellaan hinnoittelu, markkinointi sekä varastonseuranta ja hankintatoimi. Oli myös pääteltävissä, että pienilläkin muutoksilla voidaan vaikuttaa ravintolan kokonaiskannattavuuteen. Tämän opinnäytetyön teorioiden ja esimerkkien käyttöönotolla voidaan parantaa huomattavasti liiketoiminnan kannattavuutta.
Opinnäytetyössä käsitellyt asiat on helposti siirrettävissä sekä muihin ravintola-alan yrityksiin, että muiden alojen yrityksiin joko kokonaisuutena tai yksittäisinä teorioina.
Tutkimuksen kohteena oli varkautelainen Kahvila-Ravintola Kaks Ruusua Oy, joka tarjoaa lounasta, annoksia ruokalistalta, tilausravintolapalveluita sekä vuokraa kokous ja saunatiloja erilaisiin tapahtumiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lähteä luomaan hyviä käytänteitä palveluyrityksen kannattavuuden kehittämiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kriittisesti Kahvila-Ravintola Kaks Ruusun liiketoiminnan nykytilaa. Kriittinen tarkastelu perustui kolmen kuukauden tuloslaskelmiin, sekä keskusteluihin ravintolan pääkokin ja yrittäjän kanssa. Tässä opinnäytetyössä ei esitetty todellisia lukuja; luvut on muutettu toimeksiantajan pyynnöstä alkuperäisestä yrityksen kirjanpidosta.
Teoreettinen pohja rakentui kannattavuuden, hinnoittelun, markkinoinnin ja logistiikan osaamisen määrittelyihin. Lisäksi opinnäytetyölle antoi tukea aikaisemmin yritykselle tehty asiakastyytyväisyystutkimus. Logistiikan osalta keskityttiin lähinnä hankintatoimen ja ABC-analyysin teoreettisiin käsitteisiin. Jokaisen teoria kappaleen jälkeen tarkasteltiin tilannetta Kahvila-Ravintola Kaks Ruusun näkökulmasta.
Opinnäytetyön aikana selvisi, kuinka tärkeää on tehdä liiketoimintasuunnitelma, jonka mukaan suunnitellaan hinnoittelu, markkinointi sekä varastonseuranta ja hankintatoimi. Oli myös pääteltävissä, että pienilläkin muutoksilla voidaan vaikuttaa ravintolan kokonaiskannattavuuteen. Tämän opinnäytetyön teorioiden ja esimerkkien käyttöönotolla voidaan parantaa huomattavasti liiketoiminnan kannattavuutta.
Opinnäytetyössä käsitellyt asiat on helposti siirrettävissä sekä muihin ravintola-alan yrityksiin, että muiden alojen yrityksiin joko kokonaisuutena tai yksittäisinä teorioina.