LIIKETOIMINNAN STRATEGINEN KEHITTÄMINEN NAISYRITYKSISSÄ
Hämäläinen, Mervi (2012)
Hämäläinen, Mervi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää strategian ja strategiatyön yleisyyttä naisyritysten liiketoi-minnan kehittämisessä sekä strategiatyön systemaattisuutta ja jatkuvuutta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää strategiatyön merkitys naisten liiketoiminnassa sekä löytää kehittämisehdotuksia ja keinoja naisyrittäjien liiketoiminnan strategian ja strategiatyön kehittämiseksi. Suomessa on yli 80.000 naisyrittäjää, joiden yrityksistä 80 % on toiminimiyrityksiä. Yli kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä naisyrittäjistä on 2 %. Naisyrittäjien liiketoiminnan tuloksellisuutta on Suomessa tutkinut Työ- ja elinkeinoministeriö. Sen sijaan naisyrittäjien liiketoiminnan strategiasta ja strategiatyöstä ei kansallisia eikä kansainvälisiä tutkimustuloksia löytynyt. Ilmiö osoittautui tuntemattomaksi.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina ja kaikille haastateltaville esitettiin samat aiemmin määritetyt teemat. Haastateltavat valittiin eri toimialoilta ja haastattelut suoritettiin syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kevään 2012 aikana.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että naisyrittäjät asettavat toiminnalleen tavoitteita, mutta systemaattista ja jatkuvaa strategiatyötä ei toteuteta käytännössä. Dokumentoitu strategia löytyy n. 20 %:lla naisyrittäjistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että naisyrittäjät pitävät tarpeellisena liiketoiminnan strategista kehittämistä. Naisyrittäjät tarvitsevat selkeitä työkaluja liiketoimintansa strategian luomiseksi ja strategiatyön kehittämiseksi. Tutkimustuloksia hyödynnetään naisyrittäjille suunnattujen liiketoimintapalvelujen kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina ja kaikille haastateltaville esitettiin samat aiemmin määritetyt teemat. Haastateltavat valittiin eri toimialoilta ja haastattelut suoritettiin syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kevään 2012 aikana.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat, että naisyrittäjät asettavat toiminnalleen tavoitteita, mutta systemaattista ja jatkuvaa strategiatyötä ei toteuteta käytännössä. Dokumentoitu strategia löytyy n. 20 %:lla naisyrittäjistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että naisyrittäjät pitävät tarpeellisena liiketoiminnan strategista kehittämistä. Naisyrittäjät tarvitsevat selkeitä työkaluja liiketoimintansa strategian luomiseksi ja strategiatyön kehittämiseksi. Tutkimustuloksia hyödynnetään naisyrittäjille suunnattujen liiketoimintapalvelujen kehittämisessä.