Yrityskuvatutkimus : Ravintola Vaakuna, Hämeenlinna
Tanner, Iida (2012)
Tanner, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412723
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia ja näkemyksiä Hämeenlinnan ravintola Vaakunasta. Haluttiin selvittää, millainen on Vaakunan tämänhetkinen yrityskuva, sekä sitä, millainen on yrityksen tunnettuus ylipäätään. Aiheen tutkimiseen oli käytännön tarvetta, koska näitä asioita ei oltu Vaakunan osalta aiemmin tutkittu. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2012 Hämeenlinnan Prismassa ja Sokoksella, sekä jaettavan että sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tietoperustassa käsiteltiin ravintola-alaa yleisesti sekä siihen olennaisesti liittyviä asioita, eli palvelua, laatua ja asiakastyytyväisyyttä, markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä. Teorian toinen osa käsittelee yrityskuvan merkitystä ja kehittymistä sekä yrityskuvan lähikäsitteitä: tavoitekuvaa, brändiä, mainetta ja mielikuvia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä.
Tekemässäni tutkimuksessa saatiin selville, että Vaakuna on potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa hyvin tunnettu mutta etäiseksi koettu. Sen sijaintia ihastellaan, mutta samalla se koetaan kaukaiseksi. Vaakunan yrityskuvaan liitettiin vahvasti erilaiset juhlat, kokoukset ja muut erityistilaisuudet. Vaikka perustuotteisiin eli ruokaan ja palveluun oltiin pääasiassa tyytyväisiä, vastaajat kaipasivat jotain erityistä syytä, tapahtumaa tai juhlatilaisuutta, lähteäkseen juuri Vaakunaan. Yrityskuvaan liitettiin vahvimmin juuri kaunis mutta kaukainen sijainti, viihtyisä ravintolaympäristö, hyvä ruoka ja palvelu sekä kesä ja aurinkoinen terassi. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat vanhahtava sisustus, yrityksen erottautuminen muista ravintoloista, mainosten näkyvyys sekä lapsiperheille suunnatut tuotteet ja palvelut.
Tietoperustassa käsiteltiin ravintola-alaa yleisesti sekä siihen olennaisesti liittyviä asioita, eli palvelua, laatua ja asiakastyytyväisyyttä, markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä. Teorian toinen osa käsittelee yrityskuvan merkitystä ja kehittymistä sekä yrityskuvan lähikäsitteitä: tavoitekuvaa, brändiä, mainetta ja mielikuvia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä.
Tekemässäni tutkimuksessa saatiin selville, että Vaakuna on potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa hyvin tunnettu mutta etäiseksi koettu. Sen sijaintia ihastellaan, mutta samalla se koetaan kaukaiseksi. Vaakunan yrityskuvaan liitettiin vahvasti erilaiset juhlat, kokoukset ja muut erityistilaisuudet. Vaikka perustuotteisiin eli ruokaan ja palveluun oltiin pääasiassa tyytyväisiä, vastaajat kaipasivat jotain erityistä syytä, tapahtumaa tai juhlatilaisuutta, lähteäkseen juuri Vaakunaan. Yrityskuvaan liitettiin vahvimmin juuri kaunis mutta kaukainen sijainti, viihtyisä ravintolaympäristö, hyvä ruoka ja palvelu sekä kesä ja aurinkoinen terassi. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat vanhahtava sisustus, yrityksen erottautuminen muista ravintoloista, mainosten näkyvyys sekä lapsiperheille suunnatut tuotteet ja palvelut.