OPPILAITOSORGANISAATIO MUUTOKSESSA : Primus-opiskelijahallinto-ohjelman yhtenäistämishanke Bovallius-ammattiopistolla
Kirjavainen, Marja (2012)
Kirjavainen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611927
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämishanke, jossa keskiössä on Primus-opiskelijahallinto-ohjelman yhtenäistäminen Bovallius-ammattiopistolla. Lähtökohtana kehittämishankkeelle oli 3 erityisammattioppilaitoksen yhdistyminen vuoden 2009 alussa. Yhdistymisen jälkeen toimintoja lähdettiin hiomaan yhteen kaikilla toimialoilla. Tämä tarkoitti monien vanhojen toimintatapojen keikauttamista uusiksi – yhdistyminen ei ole sujunut kivuitta. Organisaatiouudistuksen myötä koko johtamisjärjestelmä muutettiin matriisiorganisaatiomalliin, jossa entinen toimipaikkakohtainen ajattelu häviää. Hankkeen teoriaosuudessa kuvaan työelämän murroksen mukanaan tuomia haasteita ja siihen liittyviä oppimisen vaadetta.
Primus kuuluu Bovallius-ammattiopistolla opiskelijapalvelujen toimialaan. Primuksen yhtenäistäminen on vienyt vuosia. Käytännössä 3 eri koulun tietokannat laitettiin yhteiseen tietokantaan - multiPrimukseen, jonka jälkeen alkoi yhtenäistäminen ja hienosäätäminen; tulosteet, näkymät, käyttäjäryhmät – ja oikeudet yhdistetään syksyyn -12 mennessä yhdeksi ja samaksi nuorisoasteen kouluksi. Toimintatapojen yhdistämisessä on suuri haaste. Osana kehittämishanketta tein Pieksämäen toimipaikan opettajille kartoituksen Primuksen käyttöön liittyen. Kartoituksen tulokset toivat kehittämistyöhön käyttäjän näkökulman. Tulosten perusteella voi todeta, että koulutuksella on suuri merkitys taitojen oppimiseen ja yksilöohjaus on koulutuksen tehokkain muoto.
Organisaatiouudistus sekä siihen liittyvä Primuksen yhtenäistämishanke ovat olleet pitkäkestoisia ja monimuotoisia prosesseja, jotka tulevat jatkumaan syksyn 2012 jälkeenkin. Primuksen kehittämiseen tulee jatkossa uusia haasteita aikuiskoulutuksen Primukseen siirtämisen myötä. Jatkossa olisi hyvä tutkia sitä, kuinka onnistunut organisaatiouudistus on ollut ja miten työntekijät ovat kokeneet muutoksen.
Primus kuuluu Bovallius-ammattiopistolla opiskelijapalvelujen toimialaan. Primuksen yhtenäistäminen on vienyt vuosia. Käytännössä 3 eri koulun tietokannat laitettiin yhteiseen tietokantaan - multiPrimukseen, jonka jälkeen alkoi yhtenäistäminen ja hienosäätäminen; tulosteet, näkymät, käyttäjäryhmät – ja oikeudet yhdistetään syksyyn -12 mennessä yhdeksi ja samaksi nuorisoasteen kouluksi. Toimintatapojen yhdistämisessä on suuri haaste. Osana kehittämishanketta tein Pieksämäen toimipaikan opettajille kartoituksen Primuksen käyttöön liittyen. Kartoituksen tulokset toivat kehittämistyöhön käyttäjän näkökulman. Tulosten perusteella voi todeta, että koulutuksella on suuri merkitys taitojen oppimiseen ja yksilöohjaus on koulutuksen tehokkain muoto.
Organisaatiouudistus sekä siihen liittyvä Primuksen yhtenäistämishanke ovat olleet pitkäkestoisia ja monimuotoisia prosesseja, jotka tulevat jatkumaan syksyn 2012 jälkeenkin. Primuksen kehittämiseen tulee jatkossa uusia haasteita aikuiskoulutuksen Primukseen siirtämisen myötä. Jatkossa olisi hyvä tutkia sitä, kuinka onnistunut organisaatiouudistus on ollut ja miten työntekijät ovat kokeneet muutoksen.