Vastaanottohoitajan osaamisvaatimukset perusterveydenhuollossa - poliklinikkatoiminnasta kokonaisvaltaiseen asiakkaan kohtaamiseen
Olkkonen, Sanna; Kesonen, Paula (2012)
Olkkonen, Sanna
Kesonen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611952
Tiivistelmä
Yhteiskunnalliset muutokset edellyttävät perusterveydenhuollon kokonaisvaltaista kehittämistä. Tarvitaan uudenlaisia palvelurakenteita ja toimintamalleja perusterveydenhuollon vahvistamiseksi. Yhtenä kansallisena tavoitteena on terveyshyötymallin käyttöönotto terveyskeskuksissa. Terveyshyötymallin tarkoituksena on muuttaa perusterveydenhuollon sairaus-, akuutti- ja organisaatiokeskeistä toimintatapaa kokonaisvaltaiseen, suunnitelmalliseen sekä asiakas- ja terveyslähtöiseen suuntaan. Tämä edellyttää työntekijöiltä uudenlaista orientaatiota ja osaamista.
Hoitajien itsenäinen vastaanottotyö avosairaanhoidossa kuuluu perusterveydenhuollon ydintoimintoihin ja siten vastaanottohoitajien osaamisella on suuri merkitys perusterveydenhuollon tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata avosairaanhoidossa itsenäistä vastaanottotyötä tekevältä hoitajalta vaadittavaa osaamista terveyshyötymallin viitekehyksestä käsin.
Opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä toiminnan teoriaa ja kehittäminen eteni ekspansiivisen oppimisen kehityssyklin mukaan. Tiedon prosessointiin käytettiin muutoslaboratoriotyöskentelyä ja toisten hyvistä käytännöistä oppimista sekä kirjallisuutta. Kehittämistyön tuloksena syntynyt vastaanottohoitajan osaamiskuvaus pohjautuu kirjallisuuteen, RAMPE-kehittämistyöpajoista ja kansanterveyshoitajien ryhmähaastattelusta deduktiivisen sisällönanalyysin avulla saatuihin tuloksiin sekä kehittäjähoitajien tuottamiin kirjallisiin aineistoihin. Vastaanottohoitajan osaamisalueiksi muodostuivat asiakkuusosaaminen, terveyden edistäminen, kliininen osaaminen, päätöksenteko- ja tilanteen arviointi-osaaminen, omahoidon tukeminen, palveluvalikoiman hallinta, tiedon tehokäyttö ja yhteistyöosaaminen. Yhteenvetona voidaan todeta, että vastaanottohoitajan työ edellyttää laaja-alaista ja monipuolista osaamista. Tavoitteena on, että osaamiskuvausta voidaan hyödyntää vastaanottohoitajien osaamisen arvioinnissa, rekrytoinnissa sekä vastaanottotoiminnan ja työelämälähtöisen koulutuksen kehittämisessä.
Hoitajien itsenäinen vastaanottotyö avosairaanhoidossa kuuluu perusterveydenhuollon ydintoimintoihin ja siten vastaanottohoitajien osaamisella on suuri merkitys perusterveydenhuollon tehokkuuden ja toimivuuden kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata avosairaanhoidossa itsenäistä vastaanottotyötä tekevältä hoitajalta vaadittavaa osaamista terveyshyötymallin viitekehyksestä käsin.
Opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä toiminnan teoriaa ja kehittäminen eteni ekspansiivisen oppimisen kehityssyklin mukaan. Tiedon prosessointiin käytettiin muutoslaboratoriotyöskentelyä ja toisten hyvistä käytännöistä oppimista sekä kirjallisuutta. Kehittämistyön tuloksena syntynyt vastaanottohoitajan osaamiskuvaus pohjautuu kirjallisuuteen, RAMPE-kehittämistyöpajoista ja kansanterveyshoitajien ryhmähaastattelusta deduktiivisen sisällönanalyysin avulla saatuihin tuloksiin sekä kehittäjähoitajien tuottamiin kirjallisiin aineistoihin. Vastaanottohoitajan osaamisalueiksi muodostuivat asiakkuusosaaminen, terveyden edistäminen, kliininen osaaminen, päätöksenteko- ja tilanteen arviointi-osaaminen, omahoidon tukeminen, palveluvalikoiman hallinta, tiedon tehokäyttö ja yhteistyöosaaminen. Yhteenvetona voidaan todeta, että vastaanottohoitajan työ edellyttää laaja-alaista ja monipuolista osaamista. Tavoitteena on, että osaamiskuvausta voidaan hyödyntää vastaanottohoitajien osaamisen arvioinnissa, rekrytoinnissa sekä vastaanottotoiminnan ja työelämälähtöisen koulutuksen kehittämisessä.