Tietohallinnon tietoturvaosaamisen kasvattaminen : Koulutussuunnitelmalla ammattitaitoa
Kudia, Rauni (2012)
Kudia, Rauni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061712800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061712800
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää tietohallinnon henkilöstön ammatillinen osaamistaso ja koulutustarpeet ammattiosaamisen ylläpitämiseksi ja toisaalta selvittää, pystytäänkö koulutusten avulla kasvattamaan henkilöstön tietoturvatietämystä. Toimintatutkimuksen kohteena oli Vantaan kaupungin tietohallinnon palvelukeskus. Tutkimuksen tuotoksena syntyi koulutussuunnitelma ja osaamismatriisi -malli, joita on tarkoitus jatkossa hyödyntää organisaation henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisessä ja koulutusten toteutuksessa. Tutkimuksen aikana vahvistui näkemys koulutusstrategian ja tietohallinnon toimintasuunnitelman selkeyttämisestä.
Tutkimus on toimintatutkimus, jossa tieto on kerätty laadullisin menetelmin. Tutkimuskohteina olevien koulutusten vaikutuksia henkilöstön oppimiseen tarkasteltiin strategisesta, organisaation oppimisen ja riskienhallinnan näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osio koostuu kirjallisesta lähdemateriaalista sekä vuosina 2010-2012 toteutetuista lomakekyselyistä. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat johtamisen strategiset tavoitteet ja riskienhallinnan näkökulmasta tietoriskien havainnointi omassa työssä ja niiden vähentämistoimet oppimisen kautta. Aineistosta tehtiin analyysiraportti tietohallinnon johdolle, joka arvioi koulutusten tarpeellisuuden ja toteutusaikataulun.
Tutkimus osoitti, että henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen koulutusten avulla ei yksin riitä, vaan myös uuden tiedon hyödyntämiseen tulee kiinnittää huomioita. Jotta organisaatiossa pystytään arvioimaan omaan työhön liittyviä riskejä ja hallitsemaan niitä, on ensiarvoisen tärkeää, että organisaatiolla on selkeät tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Organisaation toimintakyvyn ylläpitämiseksi on johdon pystyttävä hallinnoimaan organisaationsa aineetonta pääomaa, ts. henkilöstön osaamista, koulutustasoa, hiljaista tietoa ja organisaation tietovirtoja. Epäonnistunut aineettoman pääoman hallinta aiheuttaa henkilöstön toiminnassa epävarmuutta, työtehon laskua ja tiedon käsittelyn riskejä. Keskeinen johtopäätös oli, että tehokas aineettoman pääoman hallinta ja henkilöstön ammattitaitoon panostaminen onnistuessaan tuottavat aidosti oppimista henkilöstössä ja uusien tietojen ja taitojen omaksuminen voidaan hyödyntää tehokkaasti organisaation oppimiseksi. Verkottumisella, tietovirtojen laadukkaalla hallinnalla ja koulutuksiin panostamalla tuotetaan tehokas organisaatio.
Tutkimus on toimintatutkimus, jossa tieto on kerätty laadullisin menetelmin. Tutkimuskohteina olevien koulutusten vaikutuksia henkilöstön oppimiseen tarkasteltiin strategisesta, organisaation oppimisen ja riskienhallinnan näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osio koostuu kirjallisesta lähdemateriaalista sekä vuosina 2010-2012 toteutetuista lomakekyselyistä. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat johtamisen strategiset tavoitteet ja riskienhallinnan näkökulmasta tietoriskien havainnointi omassa työssä ja niiden vähentämistoimet oppimisen kautta. Aineistosta tehtiin analyysiraportti tietohallinnon johdolle, joka arvioi koulutusten tarpeellisuuden ja toteutusaikataulun.
Tutkimus osoitti, että henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen koulutusten avulla ei yksin riitä, vaan myös uuden tiedon hyödyntämiseen tulee kiinnittää huomioita. Jotta organisaatiossa pystytään arvioimaan omaan työhön liittyviä riskejä ja hallitsemaan niitä, on ensiarvoisen tärkeää, että organisaatiolla on selkeät tavoitteet ja toimintasuunnitelma. Organisaation toimintakyvyn ylläpitämiseksi on johdon pystyttävä hallinnoimaan organisaationsa aineetonta pääomaa, ts. henkilöstön osaamista, koulutustasoa, hiljaista tietoa ja organisaation tietovirtoja. Epäonnistunut aineettoman pääoman hallinta aiheuttaa henkilöstön toiminnassa epävarmuutta, työtehon laskua ja tiedon käsittelyn riskejä. Keskeinen johtopäätös oli, että tehokas aineettoman pääoman hallinta ja henkilöstön ammattitaitoon panostaminen onnistuessaan tuottavat aidosti oppimista henkilöstössä ja uusien tietojen ja taitojen omaksuminen voidaan hyödyntää tehokkaasti organisaation oppimiseksi. Verkottumisella, tietovirtojen laadukkaalla hallinnalla ja koulutuksiin panostamalla tuotetaan tehokas organisaatio.