Brändäys internetissä
Simonen, Juho (2012)
Simonen, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on brändäys internetissä eli brändipääoman kehittäminen internetissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää mitä brändäys internetissä on, mitkä ovat sen tavoitteet, mitkä taustatekijät siihen vaikuttavat, miten sitä harjoitetaan ja mitä tuloksia sillä on saavutettu. Työhön kuuluu tutkimus, jonka avulla selvitetään internetbrändäykseen vaikuttavia taustatekijöitä kuten internetin käyttötottumuksia ja ihmisten toiveita ja mieltymyksiä internetissä harjoitettavaa viestintää koskien. Tutkimus selvittää myös mitä vaikutusta internetistä saatavalla tiedolla on ollut ihmisten mielikuviin tuotteista ja palveluista ja mikä merkitys sillä on ollut ostopäätöksiä koskien.
Tutkimusta varten perustettiin internetsivu jolla oli kysymyslomake näytteen keräämistä varten. Sivulle ohjattiin kävijöitä CPC-hakukonemarkkinoinnin avulla käyttäen laajaa hakusanaluetteloa. CPC-hakukonemarkkinointi suoritettiin käyttämällä Google Adwordsia, hakukoneena ollen näin Google. Tutkimuksen näytteeksi tuli 103 vastausta, joiden pohjalta tehtiin analyysit ja johtopäätökset työn tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimuksen perusteella internet on olennainen kanava brändipääoman kehittämisessä. Internetistä saatavalla tiedolla on selkeää vaikutusta ihmisten mielikuviin yritysten tuotteista ja palveluista, sekä heidän ostopäätöksiin näitä tuotteita ja palveluita koskien. Ihmiset etsivät internetistä aktiivisesti tietoa koskien tuotteita ja palveluita. Tiedon hakeminen onkin yksi pääasiallisimmista internetin käyttötarkoituksista. Internetistä saatavan tiedon merkitystä korostuu, mitä aktiivisimpia ihmiset ovat hakemaan sieltä tietoa tuotteista ja palveluista. Aktiivisimmat ihmiset toivovat myös yrityksiltä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.
Yritysten kannattaa olla internetissä läsnä ja käyttää sitä brändipääoman kehittämiseen. Internet tarjoaa monipuolisen keinovalikoiman brändipääoman kehittämiseen ja tutkimuksen tulosten valossa tämä brändäys on ollut onnistunutta. Internetissä harjoitettavan brändäyksen rooli korostuu, mitä aktiivisimmin ihmiset käyttävät internetiä. Aktiiviset ihmiset etsivät internetistä tietoa tuotteista ja palveluista, sillä on heille huomattava merkitys ja heille on myös tärkeätä, että yritykset ovat siellä läsnä.
Tutkimusta varten perustettiin internetsivu jolla oli kysymyslomake näytteen keräämistä varten. Sivulle ohjattiin kävijöitä CPC-hakukonemarkkinoinnin avulla käyttäen laajaa hakusanaluetteloa. CPC-hakukonemarkkinointi suoritettiin käyttämällä Google Adwordsia, hakukoneena ollen näin Google. Tutkimuksen näytteeksi tuli 103 vastausta, joiden pohjalta tehtiin analyysit ja johtopäätökset työn tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimuksen perusteella internet on olennainen kanava brändipääoman kehittämisessä. Internetistä saatavalla tiedolla on selkeää vaikutusta ihmisten mielikuviin yritysten tuotteista ja palveluista, sekä heidän ostopäätöksiin näitä tuotteita ja palveluita koskien. Ihmiset etsivät internetistä aktiivisesti tietoa koskien tuotteita ja palveluita. Tiedon hakeminen onkin yksi pääasiallisimmista internetin käyttötarkoituksista. Internetistä saatavan tiedon merkitystä korostuu, mitä aktiivisimpia ihmiset ovat hakemaan sieltä tietoa tuotteista ja palveluista. Aktiivisimmat ihmiset toivovat myös yrityksiltä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.
Yritysten kannattaa olla internetissä läsnä ja käyttää sitä brändipääoman kehittämiseen. Internet tarjoaa monipuolisen keinovalikoiman brändipääoman kehittämiseen ja tutkimuksen tulosten valossa tämä brändäys on ollut onnistunutta. Internetissä harjoitettavan brändäyksen rooli korostuu, mitä aktiivisimmin ihmiset käyttävät internetiä. Aktiiviset ihmiset etsivät internetistä tietoa tuotteista ja palveluista, sillä on heille huomattava merkitys ja heille on myös tärkeätä, että yritykset ovat siellä läsnä.