Sanomalehden markkinointikampanja opiskelijoille Case: Sanoma Lehtimedia Oy/Etelä-Saimaa
Törönen, Anniina; Pihlajärvi, Sanna (2012)
Törönen, Anniina
Pihlajärvi, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511752
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyönä tehdyllä markkinointikampanjalla tavoiteltiin nuoria lehden tilaajiksi. Nuoret ovat lehtitaloille tärkeä ja potentiaalinen kohderyhmä, sillä kestotilaajien suurin ikäryhmä vanhenee eivätkä nykynuoret tunnu olevan yhtä sitoutuneita lehden lukijoita kuin edellinen sukupolvi. Tämä asettaa lehtitaloille suuria haasteita, niin markkinoinnissa kuin lehden sisällön tuottamisessakin.
Opiskelijoiden kiireinen ja epäsäännöllinen elämä määrittelee pitkälti lehden lukemista ja myös sen tilaamista. Lehden lukemiseen ei tahdo löytyä aikaa, ja taloudellinen tilanne lehden tilaamiselle on hankala. Opiskelijoille on myös runsaasti tarjolla ilmaisjakeluna luettavia lehtiä, mikä muodostaakin lehtitaloille suuren ongelman, miten saada nuorista lehden tilaajia ja maksamaan lehdestä. Vaikka opiskelijat saavat lehtitilauksensa puolet halvemmalla, hintaa pidetään edelleen kynnyskysymyksenä tilaamiselle.
Opiskelijoille kohdennetun markkinointikampanjan lähtökohdiksi asetettiin hintamarkkinointi, jota ei alennettu, vaan markkinointi painotettiin hintamielikuvan synnyttämiseen päivätasolla. Hintamielikuvalla pyrittiin vaikuttamaan opiskelijoiden asenteeseen lehden kalleudesta. Opiskelijoita lähestyttiin myös perinteisestä poikkeavalla, uudella ja nykyaikaisella markkinoinnilla. Markkinointimainoksiin liitettiin älykoodeja, jotka mahdollistivat myös mobiililaitteen kautta tehtävän tilauksen.
Markkinointikampanjan tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tilauksia ja yhteystietoja opiskelijoilta jatkomarkkinointia varten. Yhteystietoja saatiinkin lähes 300 kappaletta ja tilauksia noin 20 kappaletta. Kampanjan tavoite tuli toimeksiantajan mielestä täytettyä erittäin hyvin. Kampanjan markkinointi-ideaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää opiskelijamarkkinoinnissa muuna vuodenaikana, sekä käyttää samaa konseptia myös toimeksiantajan muiden lehtien markkinoinnissa.
Opiskelijoiden kiireinen ja epäsäännöllinen elämä määrittelee pitkälti lehden lukemista ja myös sen tilaamista. Lehden lukemiseen ei tahdo löytyä aikaa, ja taloudellinen tilanne lehden tilaamiselle on hankala. Opiskelijoille on myös runsaasti tarjolla ilmaisjakeluna luettavia lehtiä, mikä muodostaakin lehtitaloille suuren ongelman, miten saada nuorista lehden tilaajia ja maksamaan lehdestä. Vaikka opiskelijat saavat lehtitilauksensa puolet halvemmalla, hintaa pidetään edelleen kynnyskysymyksenä tilaamiselle.
Opiskelijoille kohdennetun markkinointikampanjan lähtökohdiksi asetettiin hintamarkkinointi, jota ei alennettu, vaan markkinointi painotettiin hintamielikuvan synnyttämiseen päivätasolla. Hintamielikuvalla pyrittiin vaikuttamaan opiskelijoiden asenteeseen lehden kalleudesta. Opiskelijoita lähestyttiin myös perinteisestä poikkeavalla, uudella ja nykyaikaisella markkinoinnilla. Markkinointimainoksiin liitettiin älykoodeja, jotka mahdollistivat myös mobiililaitteen kautta tehtävän tilauksen.
Markkinointikampanjan tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tilauksia ja yhteystietoja opiskelijoilta jatkomarkkinointia varten. Yhteystietoja saatiinkin lähes 300 kappaletta ja tilauksia noin 20 kappaletta. Kampanjan tavoite tuli toimeksiantajan mielestä täytettyä erittäin hyvin. Kampanjan markkinointi-ideaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää opiskelijamarkkinoinnissa muuna vuodenaikana, sekä käyttää samaa konseptia myös toimeksiantajan muiden lehtien markkinoinnissa.