Sisäisen viestinnän toimivuus ja kehittäminen : Ravintolamaailma Sokos Kuopio
Jalonen, Leena (2012)
Jalonen, Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten sisäinen viestintä toimii Ravintolamaailma Sokos Kuopiossa ja millaisia kehitysehdotuksia tutkimuksen pohjalta kehittyy.
Teoriaosa analysoi ensin tiedon käsitettä ja tiedon ilmenemistä, eteni sitten organisaation viestinnän kautta sisäiseen viestintään ja sen vaikutukseen työtyytyväisyyteen päättyen kestävän kehityksen sosiaaliseen näkökulmaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja kohderyhmänä olivat kaikki Ravintolamaailma Sokos Kuopion osastot. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuskysely tehtiin soveltaen Leif Åbergin organisaatioviestinnän mallia, josta käytettiin osia perustoimintojen tuki sekä informointi.
Tutkimuksessa verrattiin myös S-ryhmän ja Keskon näkemyksiä vastuullisuudesta.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että sisäisessä viestinnässä on tiettyjä puutteita, joihin pitäisi tarttua.
Esimerkiksi osastojen väliseen tiedonkulkuun ja erilaisten kirjallisten ohjeiden toimivuuteen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Ilmeni myös, että tärkeimmiksi viestinnän vaikuttajiksi koettiin ravintolapäällikkö ja lähin esimies. Keskeisiksi viestintäkanaviksi miellettiin ilmoitustaulu ja kasvokkaisviestintä.
Tutkimus antoi toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa sisäisestä viestinnästä. Tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään konkreettisia kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi. Toimivan sisäisen viestinnän todettiin vaikuttavan työtyytyväisyyteen. Kestävän kehityksen sosiaalisen näkökulman pohjalta henkilöstöön kohdistuva vastuu käsittääkin koko henkilöstön hyvinvoinnin, motivoinnin ja yhteistyön. Liiketalouden näkökulmasta ajateltuna toiminta tehostuu, tuottavuus paranee ja kilpailukyky kasvaa. Menestyvä ja vastuullinen yritys saa myös parhaat työntekijät.
Teoriaosa analysoi ensin tiedon käsitettä ja tiedon ilmenemistä, eteni sitten organisaation viestinnän kautta sisäiseen viestintään ja sen vaikutukseen työtyytyväisyyteen päättyen kestävän kehityksen sosiaaliseen näkökulmaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja kohderyhmänä olivat kaikki Ravintolamaailma Sokos Kuopion osastot. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuskysely tehtiin soveltaen Leif Åbergin organisaatioviestinnän mallia, josta käytettiin osia perustoimintojen tuki sekä informointi.
Tutkimuksessa verrattiin myös S-ryhmän ja Keskon näkemyksiä vastuullisuudesta.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että sisäisessä viestinnässä on tiettyjä puutteita, joihin pitäisi tarttua.
Esimerkiksi osastojen väliseen tiedonkulkuun ja erilaisten kirjallisten ohjeiden toimivuuteen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Ilmeni myös, että tärkeimmiksi viestinnän vaikuttajiksi koettiin ravintolapäällikkö ja lähin esimies. Keskeisiksi viestintäkanaviksi miellettiin ilmoitustaulu ja kasvokkaisviestintä.
Tutkimus antoi toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa sisäisestä viestinnästä. Tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään konkreettisia kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi. Toimivan sisäisen viestinnän todettiin vaikuttavan työtyytyväisyyteen. Kestävän kehityksen sosiaalisen näkökulman pohjalta henkilöstöön kohdistuva vastuu käsittääkin koko henkilöstön hyvinvoinnin, motivoinnin ja yhteistyön. Liiketalouden näkökulmasta ajateltuna toiminta tehostuu, tuottavuus paranee ja kilpailukyky kasvaa. Menestyvä ja vastuullinen yritys saa myös parhaat työntekijät.