Vastuullisuus arkityössä K-ryhmän kaupoissa
Kettunen, Pilvi; Tuovinen, Kati (2012)
Kettunen, Pilvi
Tuovinen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212518
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus Keskon ja K-ryhmän arvojen osa-alueesta, vastuullisuudesta. Arvojen tutkiminen on ajankohtainen ja tärkeä aihe, koska nykyisin yhä useammat yritykset mieltävät arvot tärkeäksi osaksi liiketoimintaansa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa pääkaupunkiseudun K-ryhmän kaupassa, K-supermarketissa ja K-marketissa. Haluttiin selvittää, miten Keskon ja K-kauppiasliiton Vastuulliset toimintatapamme –opas ja siitä osa-alueena löytyvät vastuullisen arkityön ohjeet toimivat arjen työkaluina kahdessa tutkimuksen kohdekaupassa. Tutkimus tarkastelee oppaan Vastuullisuus arjessa –osion teemojen näkymistä arkityössä ja sitä, miten niitä on edistetty kohdekauppojen työyhteisöissä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin arvojen ja arvojohtamisen teoriasta sekä arvojen edistämisen teoriasta. Myös tutkimusmenetelmien teoriaan paneuduttiin kattavasti. Tutkimusaineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla syksyn 2010 aikana. Haastattelut toteutettiin kolmella tasolla: molemmista kaupoista haastateltiin kauppiasta, osastovastaavaa ja kassatyöntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin pääasiallisesti sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Vastuullisuus arjessa –osion teemat ovat nähtävissä osana arkityötä. Kuitenkin oppaan merkitys arvojen edistämisessä on odotettua pienempi. Tutkimuksen merkittävin löydös on, että käytännön työssä arvot sisäistetään työyhteisöön parhaiten esimiestason omasta esimerkistä. Tutkimuksessa tulee lisäksi ilmi, että molemmissa työyhteisöissä toimivalla viestinnällä on merkittävä rooli arjen vastuullisuuden toteuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa pääkaupunkiseudun K-ryhmän kaupassa, K-supermarketissa ja K-marketissa. Haluttiin selvittää, miten Keskon ja K-kauppiasliiton Vastuulliset toimintatapamme –opas ja siitä osa-alueena löytyvät vastuullisen arkityön ohjeet toimivat arjen työkaluina kahdessa tutkimuksen kohdekaupassa. Tutkimus tarkastelee oppaan Vastuullisuus arjessa –osion teemojen näkymistä arkityössä ja sitä, miten niitä on edistetty kohdekauppojen työyhteisöissä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin arvojen ja arvojohtamisen teoriasta sekä arvojen edistämisen teoriasta. Myös tutkimusmenetelmien teoriaan paneuduttiin kattavasti. Tutkimusaineisto kerättiin kuudella teemahaastattelulla syksyn 2010 aikana. Haastattelut toteutettiin kolmella tasolla: molemmista kaupoista haastateltiin kauppiasta, osastovastaavaa ja kassatyöntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin pääasiallisesti sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Vastuullisuus arjessa –osion teemat ovat nähtävissä osana arkityötä. Kuitenkin oppaan merkitys arvojen edistämisessä on odotettua pienempi. Tutkimuksen merkittävin löydös on, että käytännön työssä arvot sisäistetään työyhteisöön parhaiten esimiestason omasta esimerkistä. Tutkimuksessa tulee lisäksi ilmi, että molemmissa työyhteisöissä toimivalla viestinnällä on merkittävä rooli arjen vastuullisuuden toteuttamisessa.