Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Paloniemen sairaalassa
Kallijärvi, Hanna; Gabrielsson, Pia; Rättö, Anni (2012)
Kallijärvi, Hanna
Gabrielsson, Pia
Rättö, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812236
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Gabrielsson Pia, Kallijärvi Hanna ja Rättö Anni
Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Paloniemen sairaalassa
Vuosi 2012 Sivumäärä 61
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan Paloniemen sairaalan osastojen yhtenäistä ja asiakaslähtöistä kirjaamista. Paloniemen sairaalan neljällä eri osastolla on ollut vaihtelevia käytäntöjä kirjaamisessa, ja tiedon löytyminen osastojen välillä ei ole ollut aina helppoa.
Kirjaamishanke on osa suurempaa kirjaamisen hanketta, jonka tarkoituksena oli kehittää Lohjan sairaalan ja Paloniemen sairaalan kirjaamista. Hanke oli yhteistyöprojekti Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) sekä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä säädetään velvollisuudesta siirtyä sähköiseen kirjaamiseen.
Kehittämistyöhön osallistuivat kolmen sairaanhoitajaopiskelijan lisäksi Paloniemen sairaalan neljän eri osaston henkilökuntaa. Työryhmän tavoitteena oli yhtenäisen kirjaamisohjeistuksen tekeminen päivittäisen kirjaamisen tueksi.
Kehittämistyötä vietiin eteenpäin työryhmän tapaamisilla, joita oli kerran kuukaudessa. Työryhmä kävi läpi kirjaamiskäytäntöjä ja pohti yhdessä mahdollisuuksia kehittää kirjaamista asiakaslähtöisemmäksi ja yhtenäisemmäksi.
Tuloksena syntyi Paloniemen sairaalan yhteinen kirjaamisohje. Kirjaamisohje jaettiin joka osastolle. Työntekijät käyttävät ohjetta kirjaamisensa tukena, ja tarkastavat ohjeesta tarvittaessa minkä otsikon alle kirjoittavat tekstiä.
Hankkeen onnistumista arvioitiin kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Vastauksista ilmeni, että työryhmä oli tyytyväinen kehitystyöhön ja koki sen onnistuneena. Työryhmä arvioi onnistumista yhteisessä tapaamisessa avoimessa keskustelussa.
Kirjaamisohjeen jatkojalostaminen ja kehittäminen jää jatkossa työntekijöiden vastuulle. Jatkossa työntekijät valitsevat yhden henkilön vastaamaan ohjeen päivittämisestä. Kirjaamisohjeesta tulee siis oleellinen ja elävä osa päivittäistä kirjaamistyötä.
Asiasanat: kirjaaminen, sähköinen asiakirja, juurruttaminen
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Gabrielsson Pia, Kallijärvi Hanna ja Rättö Anni
Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Paloniemen sairaalassa
Vuosi 2012 Sivumäärä 61
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan Paloniemen sairaalan osastojen yhtenäistä ja asiakaslähtöistä kirjaamista. Paloniemen sairaalan neljällä eri osastolla on ollut vaihtelevia käytäntöjä kirjaamisessa, ja tiedon löytyminen osastojen välillä ei ole ollut aina helppoa.
Kirjaamishanke on osa suurempaa kirjaamisen hanketta, jonka tarkoituksena oli kehittää Lohjan sairaalan ja Paloniemen sairaalan kirjaamista. Hanke oli yhteistyöprojekti Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) sekä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä säädetään velvollisuudesta siirtyä sähköiseen kirjaamiseen.
Kehittämistyöhön osallistuivat kolmen sairaanhoitajaopiskelijan lisäksi Paloniemen sairaalan neljän eri osaston henkilökuntaa. Työryhmän tavoitteena oli yhtenäisen kirjaamisohjeistuksen tekeminen päivittäisen kirjaamisen tueksi.
Kehittämistyötä vietiin eteenpäin työryhmän tapaamisilla, joita oli kerran kuukaudessa. Työryhmä kävi läpi kirjaamiskäytäntöjä ja pohti yhdessä mahdollisuuksia kehittää kirjaamista asiakaslähtöisemmäksi ja yhtenäisemmäksi.
Tuloksena syntyi Paloniemen sairaalan yhteinen kirjaamisohje. Kirjaamisohje jaettiin joka osastolle. Työntekijät käyttävät ohjetta kirjaamisensa tukena, ja tarkastavat ohjeesta tarvittaessa minkä otsikon alle kirjoittavat tekstiä.
Hankkeen onnistumista arvioitiin kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Vastauksista ilmeni, että työryhmä oli tyytyväinen kehitystyöhön ja koki sen onnistuneena. Työryhmä arvioi onnistumista yhteisessä tapaamisessa avoimessa keskustelussa.
Kirjaamisohjeen jatkojalostaminen ja kehittäminen jää jatkossa työntekijöiden vastuulle. Jatkossa työntekijät valitsevat yhden henkilön vastaamaan ohjeen päivittämisestä. Kirjaamisohjeesta tulee siis oleellinen ja elävä osa päivittäistä kirjaamistyötä.
Asiasanat: kirjaaminen, sähköinen asiakirja, juurruttaminen