JYVÄSKYLÄN TYÖVOIMAN PALVELUKESKUS YHTEISTYÖKUMPPANINA : – Kumppanien kokemukset verkostoyhteistyöstä
Kiuru, Victoria (2012)
Kiuru, Victoria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212504
Tiivistelmä
Työvoimapolitiikan keskeinen tehtävä on puuttua pitkäaikaistyöttömyyteen. TYP-toiminnan taustalla on yhteiskuntamme työllisyysohjelma. Työvoiman palvelukeskuksen (TYP) tehtävänä on selvittää ja edistää asiakkaiden työllistymistä ja kuntoutusta moniammatillisella tiimityöskentelyllä sekä seudullisella yhteistyöllä. TYP-toiminnassa korostuu verkostoyhteistyön keskeisyys. Tänä päivänä verkostoituminen on tärkeää, jossa korostuu yhteistyön ja voimavarojen yhdistäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän TYP:n yhteistyökumppanien kokemuksia verkostoyhteistyöstä TYP:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yhteistyökumppanit kokevat TYP:n palvelut, toiminnan ja yhteistyön. Toisena tavoitteena oli tutkia miten yhteistyökumppanien välistä yhteistyötä voisi kehittää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin QuestBack järjestelmän välityksellä. Kyselyyn vastasi 48 yhteistyökumppania eli vastausprosentti oli 55 %. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Keskeinen tulos oli, että yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Jyväskylän TYP:sta pidetään sitoutuneena yhteistyökumppanina, jonka kanssa yhteistyö on mutkatonta ja joustavaa. Henkilökunnan keskuudessa vallitsee ”hyvä henki” ja asiantuntijuus. Verkostoyhteistyötä halutaan tehdä nykyistä tiiviimmin ja tehokkaammin unohtamatta asiakasnäkökulmaa työssä. TYP:n toimintaa ja palveluita ei tunnettu tarpeeksi. Johtopäätöksenä todettiin, että yhteistyön kehittämiselle sekä erityisesti TYP:n toiminnasta ja palveluista tiedottamiselle olisi tarvetta. Toimivalle yhteistyölle haluttiin jatkuvuutta. Opinnäytetyön tuloksia käytetään Jyväskylän TYP:n toiminnan ja verkostoyhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän TYP:n yhteistyökumppanien kokemuksia verkostoyhteistyöstä TYP:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yhteistyökumppanit kokevat TYP:n palvelut, toiminnan ja yhteistyön. Toisena tavoitteena oli tutkia miten yhteistyökumppanien välistä yhteistyötä voisi kehittää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin QuestBack järjestelmän välityksellä. Kyselyyn vastasi 48 yhteistyökumppania eli vastausprosentti oli 55 %. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Keskeinen tulos oli, että yhteistyökumppanit olivat tyytyväisiä yhteistyöhön. Jyväskylän TYP:sta pidetään sitoutuneena yhteistyökumppanina, jonka kanssa yhteistyö on mutkatonta ja joustavaa. Henkilökunnan keskuudessa vallitsee ”hyvä henki” ja asiantuntijuus. Verkostoyhteistyötä halutaan tehdä nykyistä tiiviimmin ja tehokkaammin unohtamatta asiakasnäkökulmaa työssä. TYP:n toimintaa ja palveluita ei tunnettu tarpeeksi. Johtopäätöksenä todettiin, että yhteistyön kehittämiselle sekä erityisesti TYP:n toiminnasta ja palveluista tiedottamiselle olisi tarvetta. Toimivalle yhteistyölle haluttiin jatkuvuutta. Opinnäytetyön tuloksia käytetään Jyväskylän TYP:n toiminnan ja verkostoyhteistyön kehittämisessä.