Perehdytysprosessin kehittäminen Case: Apetit Kala Oy Palvelumyynti
Holopainen, Henriikka (2012)
Holopainen, Henriikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910494
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aihe on työelämälähtöinen ja toimeksianto Apetit Kala Oy Palvelumyynniltä. Tarkoituksena oli luoda perehdytyskansio Apetit Kala Oy Palvelumyynnin palvelumyyntipisteisiin myyjien perehdyttämiseen. Perehdytysmateriaalille todettiin olevan tarvetta, sillä jo olemassa oleva materiaali oli osittain vanhentunutta.
Tekemäni perehdytyskansio on suunniteltu palvelutorin myyjien perehdyttämiseen ja heidän ammatillisen kehityksensä tukemiseen. Materiaali auttaa työntekijää tutustumaan yritykseen ja sen arvomaailmaan sekä pyrkii antamaan selkeän ja yksityiskohtaisen kuvauksen palvelumyyntipisteen myyjän työhön liittyvistä asioista.
Perehdytyskansio on kaksiosainen. Ensimmäinen osa käsittelee yritystä, sen arvoja, strategiaa, palveluelämystä ja asiakkuusajattelua. Toinen osa keskittyy työnopastukseen liittyviin seikkoihin. Kansiossa on liitteenä perehdytyksen muistilista, joka toimii perehdyttäjän ja tulokkaan apuna asioiden järjestelmällisessä läpikäymisessä nopeassakin aikataulussa.
Kansion tarkoitus on toimia monipuolisesti perehdyttäjän apuvälineenä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja vanhojen työntekijöiden tietopankkina. Kansion avulla perehdyttäminen on järjestelmällisempää, paremmin suunniteltua ja tehokasta.
Vaikka päävastuu projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta oli itselläni, toimin tiiviissä yhteistyössä Apetit Kala Oy Palvelumyynnin kanssa. Käytin perehdytyskansion pohjana perehdytykseen liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä ja yrityksen dokumentteja.
Tekemäni perehdytyskansio on suunniteltu palvelutorin myyjien perehdyttämiseen ja heidän ammatillisen kehityksensä tukemiseen. Materiaali auttaa työntekijää tutustumaan yritykseen ja sen arvomaailmaan sekä pyrkii antamaan selkeän ja yksityiskohtaisen kuvauksen palvelumyyntipisteen myyjän työhön liittyvistä asioista.
Perehdytyskansio on kaksiosainen. Ensimmäinen osa käsittelee yritystä, sen arvoja, strategiaa, palveluelämystä ja asiakkuusajattelua. Toinen osa keskittyy työnopastukseen liittyviin seikkoihin. Kansiossa on liitteenä perehdytyksen muistilista, joka toimii perehdyttäjän ja tulokkaan apuna asioiden järjestelmällisessä läpikäymisessä nopeassakin aikataulussa.
Kansion tarkoitus on toimia monipuolisesti perehdyttäjän apuvälineenä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja vanhojen työntekijöiden tietopankkina. Kansion avulla perehdyttäminen on järjestelmällisempää, paremmin suunniteltua ja tehokasta.
Vaikka päävastuu projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta oli itselläni, toimin tiiviissä yhteistyössä Apetit Kala Oy Palvelumyynnin kanssa. Käytin perehdytyskansion pohjana perehdytykseen liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä ja yrityksen dokumentteja.