Kohteena Lappi : kotimaiset matkailijat ja internet-keskustelujen merkitys kohdepäätökseen
Pekki, Sisko (2012)
Pekki, Sisko
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062612971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062612971
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka paljon muiden matkailijoiden kirjoittamat kokemukset ja arvioinnit matkakohteesta ja sosiaalisessa mediassa käydyt matkailijoiden väliset keskustelut vaikuttavat matkailijan kohdepäätökseen. Samalla selvitetään, onko positiivisilla vai negatiivisilla kommenteilla ja arvioilla suurempi painoarvo matkakohdetta valittaessa.
Tämän työn toimeksiantajana toimii Lahden ammattikorkeakoulun puitteissa käynnissä oleva Tulevaisuuden matkailijat-hanke, jonka tarkoituksena on selvittää matkailijoiden asiakastarpeita tulevaisuudessa.
Teoriaosassa käsitellään Lapin matkailuelinkeinoa, matkailijan kohdepäätöksen syntymistä sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tulokset antavat ymmärtää, että sosiaalista mediaa käytetään paljon tiedon etsintään matkaa suunniteltaessa, ja muiden matkailijoiden kirjoittamat arviot ja kommentit ovat suosittuja tiedonlähteitä.
Tämä työ antaa myös paljon ajateltavaa jatkotutkimusta varten, sillä tässä työssä on esillä pieni osa suuresta ilmiöstä.
Tämän työn toimeksiantajana toimii Lahden ammattikorkeakoulun puitteissa käynnissä oleva Tulevaisuuden matkailijat-hanke, jonka tarkoituksena on selvittää matkailijoiden asiakastarpeita tulevaisuudessa.
Teoriaosassa käsitellään Lapin matkailuelinkeinoa, matkailijan kohdepäätöksen syntymistä sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tulokset antavat ymmärtää, että sosiaalista mediaa käytetään paljon tiedon etsintään matkaa suunniteltaessa, ja muiden matkailijoiden kirjoittamat arviot ja kommentit ovat suosittuja tiedonlähteitä.
Tämä työ antaa myös paljon ajateltavaa jatkotutkimusta varten, sillä tässä työssä on esillä pieni osa suuresta ilmiöstä.