Vertaistuki nuorten terveyden edistämisessä – Lukiotutoreiden koulutusprojekti Oulussa
Sainila, Henna (2012)
Sainila, Henna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062012925
Tiivistelmä
Sainila Henna. Vertaistuki nuorten terveyden edistämisessä – Luokiotutoreiden koulu-tusprojekti Oulussa. Oulu 2012. Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terve-ysalan yksikkö. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja. Opinnäytetyö, 30 sivua + 6 liitteitä.
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyönäni osallistuin Oulun lukioiden tutoroppilaiden koulutuksen suunnitte-luun ja toteutukseen toimimalla projektipäällikkönä koulutusprojektissa. Koulutus to-teutettiin vuonna 2011 huhti-toukokuun aikana. Osallistujat olivat lukion ensimmäistä vuosikurssia käyviä opiskelijoita. Koulutukseen osallistui noin 100 tutoriksi haluavaa opiskelijaa. Koulutus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisen osion tarkoituksena oli ryhmäytyminen ja toisen osion tarkoituksena oli antaa terveyttä ja hyvinvointia ylläpi-tävää tietoa nuorille.
Koulutuksen ryhmäytymisosuus jaettiin kolmelle päivälle. Päivän pituus oli neljä tuntia, jonka aikana ryhmä teki erilaisia harjoituksia. Toiminnan tarkoituksena oli näyttää nuo-rille millaisia keinoja on saada toisilleen vieraat ihmiset tutustumaan toisiinsa. Kaikki ryhmäytymisosion päivät menivät hyvin ja nuoret pitivät harjoituksista. He uskoivat käyttävänsä niitä jatkossakin.
Koulutuksen terveys- ja hyvinvointiosuus pidettiin kaikille opiskelijoille yhtä aikaa. Nuoret jaettiin pienryhmiin, jotka suorittivat päivän aikana seitsemän työpajaa. Toimin-nan tarkoituksena oli antaa nuorille ennaltaehkäisevää terveys ja hyvinvointitietoa. Päi-vä kesti kahdeksan tuntia. Koulutusprojektin toteutus onnistui suunnitellusti.
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyönäni osallistuin Oulun lukioiden tutoroppilaiden koulutuksen suunnitte-luun ja toteutukseen toimimalla projektipäällikkönä koulutusprojektissa. Koulutus to-teutettiin vuonna 2011 huhti-toukokuun aikana. Osallistujat olivat lukion ensimmäistä vuosikurssia käyviä opiskelijoita. Koulutukseen osallistui noin 100 tutoriksi haluavaa opiskelijaa. Koulutus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisen osion tarkoituksena oli ryhmäytyminen ja toisen osion tarkoituksena oli antaa terveyttä ja hyvinvointia ylläpi-tävää tietoa nuorille.
Koulutuksen ryhmäytymisosuus jaettiin kolmelle päivälle. Päivän pituus oli neljä tuntia, jonka aikana ryhmä teki erilaisia harjoituksia. Toiminnan tarkoituksena oli näyttää nuo-rille millaisia keinoja on saada toisilleen vieraat ihmiset tutustumaan toisiinsa. Kaikki ryhmäytymisosion päivät menivät hyvin ja nuoret pitivät harjoituksista. He uskoivat käyttävänsä niitä jatkossakin.
Koulutuksen terveys- ja hyvinvointiosuus pidettiin kaikille opiskelijoille yhtä aikaa. Nuoret jaettiin pienryhmiin, jotka suorittivat päivän aikana seitsemän työpajaa. Toimin-nan tarkoituksena oli antaa nuorille ennaltaehkäisevää terveys ja hyvinvointitietoa. Päi-vä kesti kahdeksan tuntia. Koulutusprojektin toteutus onnistui suunnitellusti.