Enemmän työtä kuin teatterii : Psykodraamaryhmä työnohjaajaksi opiskelevan tukena
Ääri, Merja (2012)
Ääri, Merja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112931
Tiivistelmä
Työnohjaajaksi kouluttautuminen on kasvuprosessi, jossa olennaista on itsetuntemuksen kehittyminen. Tämän vuoksi työnohjaajaopintoihin kuuluu osallistuminen työnohjaukseen. Osa vuosina 2010 - 2012 Satakunnan ammattikorkeakoulussa työn-ohjaajaksi opiskelevista täytti tämän opintovaatimuksen osallistumalla opiskelijoille järjestettyyn työnohjaukselliseen kasvuryhmään. Ryhmässä käytettiin menetelmänä morenolaisia toiminnallisia menetelmiä ja erityisesti päähenkilökeskeistä psykodraamaa.
Keskeisenä kysymyksenä kehittämistehtävässä on, millaisia näkökulmia osallistuminen kasvuryhmään avaa työnohjaajaopiskelijoille. Haastattelin työtä varten kyseiseen ryhmään osallistuneita kuutta henkilöä. Haastattelin myös ryhmän ohjaajaa ja lisänäkökulman saamiseksi toista psykodraamaohjaajaa.
Haastattelujen pohjalta kaikkein olennaisimpana esiin nousi se, että sekä ohjaajien että ohjattavien mielestä psykodraamamenetelmät mahdollistavat syvällisen itsetutkiskelun. Opiskelu herkistää ihmisen huomaamaan uusia asioita itsessä ja ympäristössään, joten työnohjauksen ja opiskelun yhteisvaikutus koettiin tehokkaaksi. Hyvä itsetuntemus on tärkeä pohja työnohjaajan työssä toimimiselle.
Työnohjaajaopiskelijat kertoivat kasvuryhmän olleen vaikuttava kokemus, joka muutti heidän näkemyksiään myönteisemmiksi toiminnallisten menetelmien suhteen. Myös heidän oma rohkeutensa käyttää sellaisia toiminnallisia menetelmiä, joihin työnohjaajakoulutus antaa valmiudet, oli lisääntynyt.
Keskeisenä kysymyksenä kehittämistehtävässä on, millaisia näkökulmia osallistuminen kasvuryhmään avaa työnohjaajaopiskelijoille. Haastattelin työtä varten kyseiseen ryhmään osallistuneita kuutta henkilöä. Haastattelin myös ryhmän ohjaajaa ja lisänäkökulman saamiseksi toista psykodraamaohjaajaa.
Haastattelujen pohjalta kaikkein olennaisimpana esiin nousi se, että sekä ohjaajien että ohjattavien mielestä psykodraamamenetelmät mahdollistavat syvällisen itsetutkiskelun. Opiskelu herkistää ihmisen huomaamaan uusia asioita itsessä ja ympäristössään, joten työnohjauksen ja opiskelun yhteisvaikutus koettiin tehokkaaksi. Hyvä itsetuntemus on tärkeä pohja työnohjaajan työssä toimimiselle.
Työnohjaajaopiskelijat kertoivat kasvuryhmän olleen vaikuttava kokemus, joka muutti heidän näkemyksiään myönteisemmiksi toiminnallisten menetelmien suhteen. Myös heidän oma rohkeutensa käyttää sellaisia toiminnallisia menetelmiä, joihin työnohjaajakoulutus antaa valmiudet, oli lisääntynyt.