Perehdyttäjien osaamisen lisäämisen - Case Luottokunta
Puranen, Jasmin (2012)
Puranen, Jasmin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071613041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071613041
Tiivistelmä
Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö ja Pohjoismaiden toiseksi suurin luottokorttitapahtumien välittäjä. Se tarjoaa palveluita kuluttajille, kaupoille ja pankeille tavoitteenaan tehdä korttimaksamisesta entistäkin sujuvampaa. Alkunsa Luottokunta on saanut 1960-luvun Aleksanterinkadun kauppiaiden toiminnasta.
Tämä opinnäytetyö tehtiin hankkeistettuna Luottokunnan Human Resources Development (HRD) osastolle syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Luottokunnan perehdyttäjien osaamisesta. Samalla tutkittiin myös, millaisia apukeinoja perehdyttäjät tarvitsisivat suoriutuakseen perehdyttämisestä parhaalla mahdollisella tavalla. Työn pohjalta haluttiin myös saada kehitysideoita, joiden pohjalta Luottokunnan perehdyttämisprosessia voitaisiin konkreettisesti kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin henkilöstön kehittämisen, oppimisen ja perehdyttämisen teorioihin tukeutuen. Näiden teemojen lisäksi työssä käsiteltiin tarkemmin perehdyttämisen historiaa, sen suunnittelua ja osa-alueita, perehdyttämisen toteutumismuotoja sekä arvioitiin sen hyötyä yritykselle.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineiston keräysmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu eli puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä ja haastattelut toteutettiin kahdessa osassa. Haastattelukysymyksiä oli 12 kappaletta ja niiden esitysjärjestys oli sovittu etukäteen Luottokunnan yhteyshenkilön kanssa. Haastattelut nauhoitettiin, minkä jälkeen ne litteroitiin eli puhtaaksikirjoitettiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että Luottokunnan perehdyttäjillä on vahva osaamisen taso, mikä on muodostunut oman työn puitteissa. Luottokunnan perehdyttäjät kaipaisivat kuitenkin kirjallisia ohjeistuksia perehdyttämisen tueksi sekä enemmän aikaa perehdyttämisen toteuttamiseen. Koulutuksien ja oppimistilaisuuksien koettiin tukevan osaamisen kehittymistä.
Kehitysideoita esitettiin siitä, kuinka Luottokunnan HRD voisi osallistua yhdessä perehdyttäjien kanssa perehdytysprosessin kehittämiseen. Esimiesten toivottiin kiinnittävän enemmän huomiota perehdytysroolien jakautumiseen sekä miettivän henkilökemioita laajemmin perehdytykseen osallistuvien osalta. Luottokunta voisi hyödyntää jatkossa nimettyjen perehdyttäjien käytäntöä ja tarjota laaja-alaisemmin erilaisia koulutuksia. ”Tervetuloa Luottokuntaan” –tapahtuman toivottiin olevan interaktiivisempi tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin hankkeistettuna Luottokunnan Human Resources Development (HRD) osastolle syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Luottokunnan perehdyttäjien osaamisesta. Samalla tutkittiin myös, millaisia apukeinoja perehdyttäjät tarvitsisivat suoriutuakseen perehdyttämisestä parhaalla mahdollisella tavalla. Työn pohjalta haluttiin myös saada kehitysideoita, joiden pohjalta Luottokunnan perehdyttämisprosessia voitaisiin konkreettisesti kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin henkilöstön kehittämisen, oppimisen ja perehdyttämisen teorioihin tukeutuen. Näiden teemojen lisäksi työssä käsiteltiin tarkemmin perehdyttämisen historiaa, sen suunnittelua ja osa-alueita, perehdyttämisen toteutumismuotoja sekä arvioitiin sen hyötyä yritykselle.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineiston keräysmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu eli puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä ja haastattelut toteutettiin kahdessa osassa. Haastattelukysymyksiä oli 12 kappaletta ja niiden esitysjärjestys oli sovittu etukäteen Luottokunnan yhteyshenkilön kanssa. Haastattelut nauhoitettiin, minkä jälkeen ne litteroitiin eli puhtaaksikirjoitettiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että Luottokunnan perehdyttäjillä on vahva osaamisen taso, mikä on muodostunut oman työn puitteissa. Luottokunnan perehdyttäjät kaipaisivat kuitenkin kirjallisia ohjeistuksia perehdyttämisen tueksi sekä enemmän aikaa perehdyttämisen toteuttamiseen. Koulutuksien ja oppimistilaisuuksien koettiin tukevan osaamisen kehittymistä.
Kehitysideoita esitettiin siitä, kuinka Luottokunnan HRD voisi osallistua yhdessä perehdyttäjien kanssa perehdytysprosessin kehittämiseen. Esimiesten toivottiin kiinnittävän enemmän huomiota perehdytysroolien jakautumiseen sekä miettivän henkilökemioita laajemmin perehdytykseen osallistuvien osalta. Luottokunta voisi hyödyntää jatkossa nimettyjen perehdyttäjien käytäntöä ja tarjota laaja-alaisemmin erilaisia koulutuksia. ”Tervetuloa Luottokuntaan” –tapahtuman toivottiin olevan interaktiivisempi tulevaisuudessa.