Kilpailijoiden kartoitus yritysliikuntakentällä Case Yritys X
Naukkarinen, Mikko (2012)
Naukkarinen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810354
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia Yritys X:n kilpailijoiden toimintaa yritysliikuntakentällä pääkaupunkiseudun alueella. Tarkoituksena on selvittää jo olemassa olevien dokumenttien ja puolistrukturoidun haastattelun avulla Yritys X:n viiden (5) merkittävimmän kilpailijan yri-tysasiakashankintaa, yrityspalvelutarjontaa, yrityshintoja sekä yrityspalveluiden toimivuutta ja markkinointia sekä vertailla näitä tietoja Yritys X:n vastaaviin käyttämällä benchmarking- menetelmää. Kilpailijat ovat ympäri Suomea toimivia palveluntarjoajia, joista neljä (4) on profiloitunut liikuntakeskuksiksi ja yksi (1) selkeämmin fyysisen hyvinvoinnin asiantuntijaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Työssä käytetty puoli-strukturoitu haastattelu on tehty yhdeksälle (9) yritykselle, jotka ovat Yritys X:n kilpailijoiden asiakkaita. Haastattelun aineisto on kerätty 30.3- 18.4.2012. Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen ensimmäiseksi kilpailua ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten kilpailuetua, kilpailijaa, kilpailijaseurantaa, kilpailu- ja kilpailija-analyysia sekä kilpailijatiedon käyttöä ja sen lähteitä. Tämän jälkeen käsittelen työn kannalta tärkeitä käsitteitä, jotka liittyvät palveluihin. Näitä ovat palvelujen markkinointi, hinnoittelu ja kehittäminen sekä uuden palvelun ideointi.
Tutkittavista Yritys X:n kilpailijoista neljä (4) on tutkimustulosten mukaan keskittänyt yritys-toimintansa lähes kokonaan jäsenyyksien myyntiin ja markkinointiin, unohtaen muun palvelu-tarjontansa. Kilpailijoiden ydinpalvelu eli asiakkaiden liikuttaminen on hyvällä tasolla, mutta lisäpalveluissa on ongelmia. Lisäpalveluilla tarkoitan asiakaspalvelua, laskutusta sekä palvelujen markkinointia asiakasyrityksille.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n yritysliikuntatoiminta on hyvällä tasolla verrattuna kilpailijoiden vastaaviin. Näin ollen kilpailijoiden toiminnasta ei muutamaa pientä asiaa lukuun ottamatta noussut merkittäviä parannusehdotuksia Yritys X:n yritysliikuntatoimintaan. Tuloksista tuli kuitenkin ilmi seikkoja, jotka auttavat Yritys X:n yritysliikuntaosastoa ymmärtämään yritysliikuntakentän ja näkemään asiakkaiden tarpeet paremmin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Työssä käytetty puoli-strukturoitu haastattelu on tehty yhdeksälle (9) yritykselle, jotka ovat Yritys X:n kilpailijoiden asiakkaita. Haastattelun aineisto on kerätty 30.3- 18.4.2012. Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen ensimmäiseksi kilpailua ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten kilpailuetua, kilpailijaa, kilpailijaseurantaa, kilpailu- ja kilpailija-analyysia sekä kilpailijatiedon käyttöä ja sen lähteitä. Tämän jälkeen käsittelen työn kannalta tärkeitä käsitteitä, jotka liittyvät palveluihin. Näitä ovat palvelujen markkinointi, hinnoittelu ja kehittäminen sekä uuden palvelun ideointi.
Tutkittavista Yritys X:n kilpailijoista neljä (4) on tutkimustulosten mukaan keskittänyt yritys-toimintansa lähes kokonaan jäsenyyksien myyntiin ja markkinointiin, unohtaen muun palvelu-tarjontansa. Kilpailijoiden ydinpalvelu eli asiakkaiden liikuttaminen on hyvällä tasolla, mutta lisäpalveluissa on ongelmia. Lisäpalveluilla tarkoitan asiakaspalvelua, laskutusta sekä palvelujen markkinointia asiakasyrityksille.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n yritysliikuntatoiminta on hyvällä tasolla verrattuna kilpailijoiden vastaaviin. Näin ollen kilpailijoiden toiminnasta ei muutamaa pientä asiaa lukuun ottamatta noussut merkittäviä parannusehdotuksia Yritys X:n yritysliikuntatoimintaan. Tuloksista tuli kuitenkin ilmi seikkoja, jotka auttavat Yritys X:n yritysliikuntaosastoa ymmärtämään yritysliikuntakentän ja näkemään asiakkaiden tarpeet paremmin.