Yhteistyökumppanuus osana tapahtumamarkkinointia - Case Laurea SHOWROOM
Paula, Parsiala (2012)
Paula, Parsiala
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810333
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulut panostavat kasvavissa määrin opiskelijarekrytointiin tähtäävään markkinointikampanjointiin. Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttama Laurea SHOWROOM -tapahtuma Kampin kauppakeskuksessa helmikuussa 2012 oli ainutlaatuinen yhteishakuun tähtäävä markkinointitapahtuma, jonka toteutuksessa oli mukana useita yhteistyökumppaneita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhteistyökumppaneiden kokemuksia ja näkemyksiä Laurea SHOWROOM- tapahtumasta sekä toteutuneen yhteistyön laadusta.
Tutkimuksen tukena toimii teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään tapahtumamarkkinointia, yhteistyökumppanuutta sekä yhteistyökumppanuuden suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös hyvän yhteistyökumppanuuden perusominaisuuksia. Valitut teoriat pohjustivat hyvin tutkimusta ja auttoivat hahmottamaan tutkimusongelman.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kokonaistutkimuksena, jossa tutkittavana oli koko perusjoukko, eli tapahtuman kaikki yhteistyökumppanit. Tutkimukseen vastasi 17 perusjoukon jäsentä. Vastaajien kokemusten ja näkemysten pohjalta haluttiin saada käsitys siitä, olivatko yhteistyökumppanit tyytyväisiä tapahtumaan ja toiko yhteistyökumppanuus heille konkreettista hyötyä. Tutkimuksen perusteella haluttiin myös kartoittaa yhteistyökumppaneiden halukkuutta lähteä uudelleen mukaan vastaavanalaiseen tapahtumaan.
Kaiken kaikkiaan yhteistyökumppaneilta saatu palaute koskien Laurea SHOWROOM -tapahtumaa sekä yhteistyökumppanuutta oli positiivista. Tutkimuksen sekä teorian pohjalta nousi kuitenkin esille muutama kehitysehdotus tapahtuman tulevaisuutta ajatellen. Tapahtuman pääidean ja teeman pohjalta luotu tapahtumakonsepti tukisi tapahtuman suunnittelua, toteutusta ja arviointia tulevissa tapahtumissa. Enemmän huomiota tulisi kiinnittää myös yhteistyökumppanuudessa kohteen tarjoomaan siten, että se olisi yritysten näkökulmasta houkuttelevampi ja tarkoituksenmukaisempi.
Tutkimuksen tukena toimii teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään tapahtumamarkkinointia, yhteistyökumppanuutta sekä yhteistyökumppanuuden suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös hyvän yhteistyökumppanuuden perusominaisuuksia. Valitut teoriat pohjustivat hyvin tutkimusta ja auttoivat hahmottamaan tutkimusongelman.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kokonaistutkimuksena, jossa tutkittavana oli koko perusjoukko, eli tapahtuman kaikki yhteistyökumppanit. Tutkimukseen vastasi 17 perusjoukon jäsentä. Vastaajien kokemusten ja näkemysten pohjalta haluttiin saada käsitys siitä, olivatko yhteistyökumppanit tyytyväisiä tapahtumaan ja toiko yhteistyökumppanuus heille konkreettista hyötyä. Tutkimuksen perusteella haluttiin myös kartoittaa yhteistyökumppaneiden halukkuutta lähteä uudelleen mukaan vastaavanalaiseen tapahtumaan.
Kaiken kaikkiaan yhteistyökumppaneilta saatu palaute koskien Laurea SHOWROOM -tapahtumaa sekä yhteistyökumppanuutta oli positiivista. Tutkimuksen sekä teorian pohjalta nousi kuitenkin esille muutama kehitysehdotus tapahtuman tulevaisuutta ajatellen. Tapahtuman pääidean ja teeman pohjalta luotu tapahtumakonsepti tukisi tapahtuman suunnittelua, toteutusta ja arviointia tulevissa tapahtumissa. Enemmän huomiota tulisi kiinnittää myös yhteistyökumppanuudessa kohteen tarjoomaan siten, että se olisi yritysten näkökulmasta houkuttelevampi ja tarkoituksenmukaisempi.