Tehokkuutta Yritys A Oy:n laskutusprosessiin
Hälikkä, Aino (2012)
Hälikkä, Aino
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071913043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071913043
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Yritys A Oy:n laskutusprosessia ja pyrittiin löytämään ratkaisuja sen nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi. Case-yrityksen laskutusprosessi on hidas ja monimutkainen. Tavoitteena työssä oli selvittää verkoston yrittäjien mielipiteitä ja kehitysehdotuksia laskutusprosessista ja löytää keinoja, joiden avulla turhia työvaiheita saataisiin karsittua. Työssä perehdyttiin myös toiminnanohjausjärjestelmän käyttöön ja sen tuomiin hyötyihin. Lisäksi tutkittiin laskutusprosessin nopeuttamista ulkoistamisen ja factoringin avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää, tutustuttiin laaja-alaiseen tutkimuskirjallisuuteen sekä suoritettiin lomakekysely case-yrityksen jäsenyrittäjille. Tutkimustulokset osoittivat, että verkoston yrittäjien mielestä pitkä maksuaika on Yritys A Oy:n laskutusprosessin suurin ongelma. Toiminnanohjausjärjestelmää käyttävät yrittäjät kokivat sen hyödylliseksi.
Tutkimusaineiston perusteella tehtiin johtopäätökset keinoista, joiden avulla laskutusprosessiin saataisiin tehokkuutta. Maksatuksen kääntäminen laskutusprosessin alkuun sekä verkoston jäsenyrittäjien motivointi toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa nousivat tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksiksi laskutusprosessin nopeuttamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää, tutustuttiin laaja-alaiseen tutkimuskirjallisuuteen sekä suoritettiin lomakekysely case-yrityksen jäsenyrittäjille. Tutkimustulokset osoittivat, että verkoston yrittäjien mielestä pitkä maksuaika on Yritys A Oy:n laskutusprosessin suurin ongelma. Toiminnanohjausjärjestelmää käyttävät yrittäjät kokivat sen hyödylliseksi.
Tutkimusaineiston perusteella tehtiin johtopäätökset keinoista, joiden avulla laskutusprosessiin saataisiin tehokkuutta. Maksatuksen kääntäminen laskutusprosessin alkuun sekä verkoston jäsenyrittäjien motivointi toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa nousivat tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksiksi laskutusprosessin nopeuttamiseksi.