Vapaavalintainen opintokokonaisuus ammattikorkeakoulu Centriaan : Varhaiskasvatuksen asiantuntijuuden kehittäminen pedagogisessa kontekstissa
Mäkitalo, Tarja; Torppa, Johanna (2012)
Mäkitalo, Tarja
Torppa, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012073113057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012073113057
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa
Keski-Pohjanmaalla toimivan Centria ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin yksikköön vapaavalintainen opintokokonaisuus, joka palvelee varhaiskasvatukseen suuntautuvien opiskelijoiden opintojen syventämistä. Pyrkimyksenä oli suunnitella sosiokonstruktivistista lähestymistapaa toteuttava kokonaisuus.
Vapaavalintainen opintokokonaisuus suunniteltiin kahden opintopisteen laajuiseksi sisältäen kontaktiopetuksena annettavan tietoperustan sekä työelämässä toteutettavan sovellusosuuden. Työelämäsovelluksessa käytetään pedagogisina työkaluina joko kontekstianalyysia tai PDCA- mallia. Opintokokonaisuuden lopussa toteutettava seminaari kokoaa sovellustiedon ja antaa laaja-alaista tietoa ajankohtaisista työelämän kehittämistarpeista.
Keski-Pohjanmaalla toimivan Centria ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin yksikköön vapaavalintainen opintokokonaisuus, joka palvelee varhaiskasvatukseen suuntautuvien opiskelijoiden opintojen syventämistä. Pyrkimyksenä oli suunnitella sosiokonstruktivistista lähestymistapaa toteuttava kokonaisuus.
Vapaavalintainen opintokokonaisuus suunniteltiin kahden opintopisteen laajuiseksi sisältäen kontaktiopetuksena annettavan tietoperustan sekä työelämässä toteutettavan sovellusosuuden. Työelämäsovelluksessa käytetään pedagogisina työkaluina joko kontekstianalyysia tai PDCA- mallia. Opintokokonaisuuden lopussa toteutettava seminaari kokoaa sovellustiedon ja antaa laaja-alaista tietoa ajankohtaisista työelämän kehittämistarpeista.