Future Market Opportunities in the Finnish Alcohol Industry
Mäntylä Baeza, Outi (2012)
Mäntylä Baeza, Outi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081313138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081313138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää tulevaisuuden markkinatilaisuuksia Suomen alkoholitoimialalta. Opinnäytetyön asiakas, suomalaisessa omistuksessa oleva ja Espanjassa toimiva yritys nimeltä Vienti DBM, S.A. kiinnostui mahdollisten markkinatilaisuuksien löytämisestä Suomen alkoholimarkkinoilta. Alkuperäinen idea oli tarjota uusia, Etelä-Amerikasta peräisin olevia eksoottisia tuotteita, koska yrityksen omistajalla on henkilökohtaista taustaa ja työkokemusta kyseiseltä alueelta. Vienti DBM, S.A. oli jo aiemmin ollut yhteydessä suomalaisiin maahantuojiin, mutta piti erittäin tärkeänä tehdä markkinoilta löytyviin mahdollisuuksiin liittyvää tutkimustyötä ennen strategisten päätösten tekoa. Työn tarkoitus oli siis kerätä tietoa tulevaisuuden trendeistä ja toimialamuutoksista, jotta asiakasyritys voisi suunnitella tuoteportfolionsa vastaamaan tulevaisuuden asiakastarpeita.
Tarvittavan tiedon kerääminen aloitettiin tutustumalla Suomen alkoholitoimialan ja –markkinoiden nykytilanteeseen kirjallisuutta, tilastotietoa ja tutkimusraportteja hyödyntäen. Markkinoiden nykytilan analyysia käytettiin pohjana asiantuntijakyselyn kysymysten suunnittelussa, jotta voitiin suorittaa Delfoi-tutkimus tuottamaan ensisijaista tietoa tulevaisuuden trendien kehityspoluista ja toimialakehityksestä. Lisäarvoa tutkimukselle tuotti kuluttajakysely, joka suoritettiin tuomaan kvantitatiivista tietoa kvalitatiivisen tiedon tueksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Suomen alkoholitoimialan voimakkaimpia tulevaisuuden muutosvoimia ovat terveystietoisuus sekä hyvinvointitrendi, ekologiset tuotantomenetelmät ja alkoholilainsäädännön tiukkeneminen. Opinnäytetyö esittelee neljä tutkimustuloksiin perustuvaa tulevaisuuden skenaariota, joiden perusteella Vienti DBM:n tulisi löytää luotettava strateginen partneri voidakseen edetä liiketoimintamallin suunnittelussa.
Tarvittavan tiedon kerääminen aloitettiin tutustumalla Suomen alkoholitoimialan ja –markkinoiden nykytilanteeseen kirjallisuutta, tilastotietoa ja tutkimusraportteja hyödyntäen. Markkinoiden nykytilan analyysia käytettiin pohjana asiantuntijakyselyn kysymysten suunnittelussa, jotta voitiin suorittaa Delfoi-tutkimus tuottamaan ensisijaista tietoa tulevaisuuden trendien kehityspoluista ja toimialakehityksestä. Lisäarvoa tutkimukselle tuotti kuluttajakysely, joka suoritettiin tuomaan kvantitatiivista tietoa kvalitatiivisen tiedon tueksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että Suomen alkoholitoimialan voimakkaimpia tulevaisuuden muutosvoimia ovat terveystietoisuus sekä hyvinvointitrendi, ekologiset tuotantomenetelmät ja alkoholilainsäädännön tiukkeneminen. Opinnäytetyö esittelee neljä tutkimustuloksiin perustuvaa tulevaisuuden skenaariota, joiden perusteella Vienti DBM:n tulisi löytää luotettava strateginen partneri voidakseen edetä liiketoimintamallin suunnittelussa.