Markkinoinnin haasteet pienyrityksessä : Case: TomFloor Production Oy
Pietilä, Anu (2012)
Pietilä, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080213076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080213076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pienyrityksen markkinoinnin mahdollisuuksia erittäin kilpailuilla markkinoilla. Työn tuloksena pyrittiin luomaan työkaluja, joilla pieni yritys pystyisi mahdollisimman tehokkaasti sekä pienillä kustannuksilla markkinoimaan palveluitaan ja tuotteitaan.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta, internetaineistoa sekä omistaja Tomi Pietilän kanssa käytyjä keskusteluja.
Markkinoinnin keinoista valikoitiin tarkasteluun sellaiset keinot, joilla on merkitystä yritykselle. Työssä tarkasteltiin erilaisten medioiden käyttöä markkinointi- ja viestintäkanavina, sekä käsiteltiin myös b to b -markkinointia ja markkinointimixiä. Lähtökohta-analyysien kautta lähdettiin selvittämään yrityksen nykytilaa ja tekijöitä, joilla on vaikutuksia yrityksen tulevaisuuteen. Lähtökohta-analyyseinä käytettiin ympäristö-, kilpailija- ja markkina-analyysia. Yrityksen toimintaa tarkasteltiin swot-analyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan markkinointia on mahdollista hoitaa pienessäkin yrityksessä menestyksekkäästi, kun kanavat ja viestit on valittu oikein. Pohjatyöllä, kuten lähtökohta-analyyseillä pystyttiin selvittämään yritykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden pohjalta tulevaisuuden suuntaa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta, internetaineistoa sekä omistaja Tomi Pietilän kanssa käytyjä keskusteluja.
Markkinoinnin keinoista valikoitiin tarkasteluun sellaiset keinot, joilla on merkitystä yritykselle. Työssä tarkasteltiin erilaisten medioiden käyttöä markkinointi- ja viestintäkanavina, sekä käsiteltiin myös b to b -markkinointia ja markkinointimixiä. Lähtökohta-analyysien kautta lähdettiin selvittämään yrityksen nykytilaa ja tekijöitä, joilla on vaikutuksia yrityksen tulevaisuuteen. Lähtökohta-analyyseinä käytettiin ympäristö-, kilpailija- ja markkina-analyysia. Yrityksen toimintaa tarkasteltiin swot-analyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan markkinointia on mahdollista hoitaa pienessäkin yrityksessä menestyksekkäästi, kun kanavat ja viestit on valittu oikein. Pohjatyöllä, kuten lähtökohta-analyyseillä pystyttiin selvittämään yritykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden pohjalta tulevaisuuden suuntaa.