Innostu ja opi liikenteestä : Opas liikennekasvatuksen toteutukseen päiväkodissa
Kaitainen, Minna; Sattaskangas, Kati (2012)
Kaitainen, Minna
Sattaskangas, Kati
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080613082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080613082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opas liikennekasvatuksen opetuksen tueksi esiopetuksessa. Taipalsaaren Metsäpolun päiväkodissa suoritettiin sosionomi(AMK)-opintoihin kuuluva projektin syksystä 2010 kevääseen 2011 asti. Vuoden mittaisen projektin aikana ohjattiin liikennekasvatustuokioita esikouluikäisille lapsille. Projektin tarkoituksena oli saada lapset innostumaan ja kiinnostumaan oikeaoppisesta liikkumisesta liikenteessä sekä näin valmistautua tulevalle koulutielle.
Projektin aikana kerättiin tietoa erilaisista liikennekasvatukseen soveltuvista luovista ja toiminnallisista menetelmistä ja koottiin yhteen malli toteuttaa liikennekasvatusta. Tietoa oppaan tueksi kerättiin kirjoista ja internet-lähteistä, mm. Liikenneturvan www-sivuilta. Aihetta tarkasteltiin mm. sosiaalipedagogisen innostamisen ja lapsilähtöisyyden kautta. Opinnäytetyömme raporttiosaan on liitetty oleellista tietoa tieliikennelaista sekä lapsen vastuusta. Oppaassa käsitellään lakia jokaisen asiasisällön kohdalla tuomalla ilmi oleellisimmat asiat. Opas koottiin omien kokemusten ja lastentarhanopettajien huomioiden pohjalta.
Projektin tuloksena tuotettiin helppokäyttöinen opas liikennekasvatuksen opetukseen esiopetuksessa. Opas sisältää perustiedot ja materiaalit, jotka kasvattajan tulee tietää aihealueesta. Opas rakentuu varhaiskasvattajan ohjaamille oppituokioille. Tuokioiden saatteena on myös asioita, joihin kasvattajan on syytä kiinnittää huomiota tuokiota järjestettäessä. Opas etenee järjestelmällisesti liikennetietoisuuden perusteista kohti haastavampia soveltamistehtäviä.
Jatkotutkimusaiheena opasta voisi testata laajemmin erilaisissa ryhmissä ja havainnoida lasten oppimista ja menetelmien käyttökelpoisuutta. Aiheena voisi olla myös liikennekasvatuksen verkostoiva kehitys, peruskoulun ja päivähoidon yhteistyö sekä tutkimus liikennekasvatuksen vaikutuksesta peruskoulun aloittaneisiin koululaisiin.
Projektin aikana kerättiin tietoa erilaisista liikennekasvatukseen soveltuvista luovista ja toiminnallisista menetelmistä ja koottiin yhteen malli toteuttaa liikennekasvatusta. Tietoa oppaan tueksi kerättiin kirjoista ja internet-lähteistä, mm. Liikenneturvan www-sivuilta. Aihetta tarkasteltiin mm. sosiaalipedagogisen innostamisen ja lapsilähtöisyyden kautta. Opinnäytetyömme raporttiosaan on liitetty oleellista tietoa tieliikennelaista sekä lapsen vastuusta. Oppaassa käsitellään lakia jokaisen asiasisällön kohdalla tuomalla ilmi oleellisimmat asiat. Opas koottiin omien kokemusten ja lastentarhanopettajien huomioiden pohjalta.
Projektin tuloksena tuotettiin helppokäyttöinen opas liikennekasvatuksen opetukseen esiopetuksessa. Opas sisältää perustiedot ja materiaalit, jotka kasvattajan tulee tietää aihealueesta. Opas rakentuu varhaiskasvattajan ohjaamille oppituokioille. Tuokioiden saatteena on myös asioita, joihin kasvattajan on syytä kiinnittää huomiota tuokiota järjestettäessä. Opas etenee järjestelmällisesti liikennetietoisuuden perusteista kohti haastavampia soveltamistehtäviä.
Jatkotutkimusaiheena opasta voisi testata laajemmin erilaisissa ryhmissä ja havainnoida lasten oppimista ja menetelmien käyttökelpoisuutta. Aiheena voisi olla myös liikennekasvatuksen verkostoiva kehitys, peruskoulun ja päivähoidon yhteistyö sekä tutkimus liikennekasvatuksen vaikutuksesta peruskoulun aloittaneisiin koululaisiin.