Toiminnanohjausjärjestelmä perehdyttämisen ohjenuorana ja pedagogisen kehittämisen työvälineenä - Tapauksena Taitoprofiilien toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisprosessi
Auranen, Johanna (2012)
Auranen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013178
Tiivistelmä
Hankkeen tarkoituksena oli tarkastella toiminnanohjausjärjestelmää koulutuksen ja perehdytyksen ohjenuorana ja pedagogisena työvälineenä Taitoprofiileissa, joka on yksityinen valtakunnallinen koulutusorganisaatio. Vuodesta 2009 alkaen Taitoprofiilit on ollut osana StaffPoint –ryhmää. Taitoprofiilit tuottaa työvoimapoliittisia koulutuksia työ- ja elinkeinotoimistoille ja niiden asiakkaille eli työnhakijoille.
Tässä kehittämishankkeessa tapauksena on yksityinen koulutusorganisaatio ja sen toiminnallisena funktiona on organisaation työvoimapoliittisten koulutusten toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisprosessi. Kehittämishanke toteutettiin tapaustutkimuksena ja kehittämisprosessiin osallistettiin koko henkilöstö.
Tässä kehittämishankeraportissa tutkittiin kuinka toiminnanohjausjärjestelmällä voidaan antaa pedagogisia työvälineitä yksityisen koulutusorganisaation kouluttajille. Kaikilla opettajilla ei ole pedagogista koulutusta ja silti he voivat toimia opettajina monenlaisissa koulutusorganisaatioissa.
Taitoprofiilien toiminnanohjausjärjestelmän uudistamistyö aloitettiin kehityspäivillä elokuussa 2010, jonka jälkeen käytännön toteutusvastuu oli keskitetty osalle henkilöstöä. Kehityspäivillä tammikuussa 2011 koko henkilöstölle esiteltiin uusi toiminnanohjausjärjestelmän luonnos ja henkilöstö eli kouluttajat saivat omat muutoksensa mukaan ohjeistukseen. Lopullinen versio oli valmis huhtikuussa 2011.
Toiminnanohjausjärjestelmä yhdistettynä perehdytykseen antaa hyvän pohjan uudelle kouluttajalle sekä toimii työvälineenä kokeneellakin kouluttajalla. Toiminnanohjausjärjestelmä on osa organisaation kehittämisprosessia. Kehittämistyö ei ole koskaan valmis. Tämäkin toiminnanohjausjärjestelmä kehittyy ja muuttuu samalla, kun organisaatio muuttuu ja sen pitääkin olla jatkuvan kehittämisen kohde.
Tässä kehittämishankkeessa tapauksena on yksityinen koulutusorganisaatio ja sen toiminnallisena funktiona on organisaation työvoimapoliittisten koulutusten toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisprosessi. Kehittämishanke toteutettiin tapaustutkimuksena ja kehittämisprosessiin osallistettiin koko henkilöstö.
Tässä kehittämishankeraportissa tutkittiin kuinka toiminnanohjausjärjestelmällä voidaan antaa pedagogisia työvälineitä yksityisen koulutusorganisaation kouluttajille. Kaikilla opettajilla ei ole pedagogista koulutusta ja silti he voivat toimia opettajina monenlaisissa koulutusorganisaatioissa.
Taitoprofiilien toiminnanohjausjärjestelmän uudistamistyö aloitettiin kehityspäivillä elokuussa 2010, jonka jälkeen käytännön toteutusvastuu oli keskitetty osalle henkilöstöä. Kehityspäivillä tammikuussa 2011 koko henkilöstölle esiteltiin uusi toiminnanohjausjärjestelmän luonnos ja henkilöstö eli kouluttajat saivat omat muutoksensa mukaan ohjeistukseen. Lopullinen versio oli valmis huhtikuussa 2011.
Toiminnanohjausjärjestelmä yhdistettynä perehdytykseen antaa hyvän pohjan uudelle kouluttajalle sekä toimii työvälineenä kokeneellakin kouluttajalla. Toiminnanohjausjärjestelmä on osa organisaation kehittämisprosessia. Kehittämistyö ei ole koskaan valmis. Tämäkin toiminnanohjausjärjestelmä kehittyy ja muuttuu samalla, kun organisaatio muuttuu ja sen pitääkin olla jatkuvan kehittämisen kohde.