How should companies use employer branding in order to attract student and graduate applications?
Eronen, Laura (2012)
Eronen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082013185
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota ohjenuoria yritykselle heidän kommunikoidessaan opiskelijoille ja vastavalmistuneille rekrytointi ja sisäisinä sidosryhminä. Alkuperäistutkimus perehtyi heidän päätöksentekoprosessiinsa koskien työnhakua. Tavoitteena oli selvittää mikä kiinnostaa heitä työilmoituksissa, mikä saa heidät hakemaan tiettyä työpaikkaa ja mikä pysymään yrityksen palveluksessa. Alkuperäistutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla kysely ja kaksi haastattelua. Internet-kyselyyn vastasi 53 opiskelijaa ja vastavalmistunutta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat ja vastavalmistuneet arvostavat eniten työnkuvaa, uramahdollisuuksia sekä palkkaa ja etuja. Tarpeet, jota työ tyydyttää ovat turvallisuuden tarve, arvonannon tarve ja itsensä toteuttamisen tarve. Näistä yrityksen tulisi keskittyä arvonannon ja itsensä toteuttamisen tarpeisiin luodessaan työnantaja brändiään. Työnantaja markkinoinnin tulisi panostaa markkinointiviestintään ja erityisesti mainontaan. Työilmoitukset ovat mainoksia työnantajabrändille ja ne houkuttelevat opiskelijoita ja vastavalmistuneita hakemaan avoinna olevia paikkoja. Opiskelijoita ja vastavalmistuneita vetää puoleensa haastava ja mielenkiintoinen työnkuva. Työnantajabrändin markkinointiviestinnän tulisi olla informatiivista ja suostuttelevaa. Kanavana tulisi käyttää Internetiä, sekä omia että ulkopuolisia sivustoja.
Tutkimus oli pintapuolinen ja otos oli pieni. Olisi suositeltavaa suorittaa tutkimus uudelleen käyttämällä suurempaa otosta. Aihetta on tutkittu paljon, mutta pääosin henkilöstöhallinnon kannalta. Olisi hyödyllistä tutkia sitä enemmän myös markkinoinnin kannalta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat ja vastavalmistuneet arvostavat eniten työnkuvaa, uramahdollisuuksia sekä palkkaa ja etuja. Tarpeet, jota työ tyydyttää ovat turvallisuuden tarve, arvonannon tarve ja itsensä toteuttamisen tarve. Näistä yrityksen tulisi keskittyä arvonannon ja itsensä toteuttamisen tarpeisiin luodessaan työnantaja brändiään. Työnantaja markkinoinnin tulisi panostaa markkinointiviestintään ja erityisesti mainontaan. Työilmoitukset ovat mainoksia työnantajabrändille ja ne houkuttelevat opiskelijoita ja vastavalmistuneita hakemaan avoinna olevia paikkoja. Opiskelijoita ja vastavalmistuneita vetää puoleensa haastava ja mielenkiintoinen työnkuva. Työnantajabrändin markkinointiviestinnän tulisi olla informatiivista ja suostuttelevaa. Kanavana tulisi käyttää Internetiä, sekä omia että ulkopuolisia sivustoja.
Tutkimus oli pintapuolinen ja otos oli pieni. Olisi suositeltavaa suorittaa tutkimus uudelleen käyttämällä suurempaa otosta. Aihetta on tutkittu paljon, mutta pääosin henkilöstöhallinnon kannalta. Olisi hyödyllistä tutkia sitä enemmän myös markkinoinnin kannalta.