Voimauttava tärinä : soveltavaa draamaa esiintymisjännittäjille
Vahtera, Heini (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168441
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytetyöni pohjautuu taiteellisen opinnäytetyöni prosessiin, joka oli viisi kuukautta kestävä soveltavan draaman Tärinä-niminen kurssi esiintymisjännityksestä kärsiville aikuisille. Pohdin työssäni esiintymisjännitystä ilmiönä ja sitä, miten esiintymisjännitystä voi vähentää soveltavan draaman keinoin. Ehdotan kurssilla kehiteltyä Tärinä-metodia toimivaksi metodiksi käsitellä esiintymisjännitystä.
Ohjasin Tärinä-kurssia yhdessä kahden Turun Taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaaja opiske-lijan kanssa. Helena Korpela opiskeli kanssani samalla vuosikurssilla ja Veera Alaverronen toisella vuosikurssilla. Alaverronen opiskeli samalla Turun Yliopistossa psykologiaa. Suunnittelimme yhdessä tutkimuksen kysymykset haastatteluihin ja kyselyihin. Alaverronen huolehti prosessissa Tärinä-kurssista tehtävän tutkimuksen toteutuksesta ja tilastollisista analyyseistä. Korpelan päävastuulla oli kurssissa kaupunkitaiteen harjoittaminen ja itselläni Leikkiteatterin sovel-taminen aikuisille.
Tutkimus toteutettiin haastattelujen ja kyselyjen avulla kymmenen henkiselle Tärinä-kurssin ryhmälle, joka koostui 8 naisesta ja 2 miehestä. Kyselyjen avulla saatiin vastaukset kysymyksiin: vähenikö osallistujien esiintymisjännitys kurssin aikana ja sosiaalinen jännitys kurssin aikana ja muuttuiko osallistujien itsetunto kurssin aikana. Lisäksi vastaan kyselyjen ja haastattelujen tulosten avulla kysymykseen, onko soveltava draama voimauttavaa ja auttaako Tärinä-metodi esiintymisjännityksen hallinnassa.
Väitän tutkimuksessa, että soveltava draama on voimauttavaa. Perustelen väitettä avaamalla soveltavan draaman voimauttavaa vaikutusta ryhmätyöskentelyssä ja esittelen Tärinä-kurssilla käytetyt draamamenetelmät. Tuen väitettä psykologian ja sosiologian alan kirjallisuudella, joka käsittelee ryhmäterapian vaikutuksia yksilössä. Analysoin prosessissa ilmenneitä havaintojani ryhmätyöskentelyssä, ryhmän kehitysvaiheita sekä omaa työskentelyä kahden tasa-arvoisen ohjaajan kanssa. Lopuksi kokoan tutkimustuloksen yhteen ja teen tästä johtopäätökset.
Ohjasin Tärinä-kurssia yhdessä kahden Turun Taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaaja opiske-lijan kanssa. Helena Korpela opiskeli kanssani samalla vuosikurssilla ja Veera Alaverronen toisella vuosikurssilla. Alaverronen opiskeli samalla Turun Yliopistossa psykologiaa. Suunnittelimme yhdessä tutkimuksen kysymykset haastatteluihin ja kyselyihin. Alaverronen huolehti prosessissa Tärinä-kurssista tehtävän tutkimuksen toteutuksesta ja tilastollisista analyyseistä. Korpelan päävastuulla oli kurssissa kaupunkitaiteen harjoittaminen ja itselläni Leikkiteatterin sovel-taminen aikuisille.
Tutkimus toteutettiin haastattelujen ja kyselyjen avulla kymmenen henkiselle Tärinä-kurssin ryhmälle, joka koostui 8 naisesta ja 2 miehestä. Kyselyjen avulla saatiin vastaukset kysymyksiin: vähenikö osallistujien esiintymisjännitys kurssin aikana ja sosiaalinen jännitys kurssin aikana ja muuttuiko osallistujien itsetunto kurssin aikana. Lisäksi vastaan kyselyjen ja haastattelujen tulosten avulla kysymykseen, onko soveltava draama voimauttavaa ja auttaako Tärinä-metodi esiintymisjännityksen hallinnassa.
Väitän tutkimuksessa, että soveltava draama on voimauttavaa. Perustelen väitettä avaamalla soveltavan draaman voimauttavaa vaikutusta ryhmätyöskentelyssä ja esittelen Tärinä-kurssilla käytetyt draamamenetelmät. Tuen väitettä psykologian ja sosiologian alan kirjallisuudella, joka käsittelee ryhmäterapian vaikutuksia yksilössä. Analysoin prosessissa ilmenneitä havaintojani ryhmätyöskentelyssä, ryhmän kehitysvaiheita sekä omaa työskentelyä kahden tasa-arvoisen ohjaajan kanssa. Lopuksi kokoan tutkimustuloksen yhteen ja teen tästä johtopäätökset.