En ansats till utveckling av ett utbildningsprogram
Enström, Lars (2012)
Enström, Lars
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071013029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012071013029
Tiivistelmä
Ingenjörsutbildningen i Finland firar 100-års jubileum år 2012. Under hundra års tid har ca 140 000 ingenjörer utexaminerats i Finland och utbildningstiden är i genomsnitt 4 år. Ingenjörsutbildningen ordnas sedan slutet av 1990-talet i yrkeshögskolor. Elingenjörsutbildningen på svenska i Vasa startade på 1960-talet. Från år 2008 utbildas elektroingenjörer inom utbildningsprogrammet för elektroteknik vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa.
I lärdomsprovet görs en ansats att utveckla utbildningsprogrammet för att motsvara dagens krav inom arbetslivet och för att förbereda för kommande utmaningar i framtiden. Huvudsyftet är att, om möjligt, ta fram alternativ/förbättringsförslag till den nuvarande utbildningen av elektroingenjörer vid Yrkeshögskolan Novia. Metoden är dels att granska tidigare forskning och nationella utvecklingsprojekt som berör utbildning och dels genomförande av en empirisk undersökning bland tidigare elektroteknikstuderande i Vasa. I den empiriska undersökningen erhölls svar från 70 elektroingenjörer utexaminerade åren 1985 - 2006.
Huvudresultatet är dels en vidgad förståelse för utvecklingsarbete i en högskolas utbildningsprogram och dels sju (7) förslag till eventuella förändringar. Då det gäller att ändra något som existerar är jag medveten om en del utmaningar/ramverk i form av tradition, attityder, lagstiftning samt nationella och internationella krav inom ingenjörsutbildningen. Detta ramverk bör beaktas noggrant då man besluter sig för eventuella förändringar beträffande mål, innehåll och metoder i en ingenjörsutbildning. Studien visar att Novia kan göra förändringar inom elektroingenjörsutbildningen. Engineering education in Finland celebrates its 100th anniversary in 2012. During these one hundred years, about 140 000 engineers have graduated and the average time to graduate is 4 years. Engineering education is given, since the late 1990s, in universities of applied sciences. Electrical engineering education has been given in Swedish in Vaasa since the 1960s. Since 2008 electrical engineering can be studied in the degree programme in Electrical Engineering at Novia University of Applied Sciences in Vaasa.
The aim of this study is to make an effort to develop the degree programme in Electrical Engineering in order to be able to meet today's demands in the workplaces and to prepare for future challenges. The main objective is to develop alternatives to the current education of electrical engineers at Novia University of Applied Sciences, by studying development projects nationally and through a survey conducted among former electrical engineering students in Vaasa. In the conducted survey, answers were obtained from 70 electrical engineers, who graduated 1985-2006.
The main result is both a broader understanding of development work in the University's educational programs as well as seven (7) suggestions for possible changes. When it comes to changing something that exists, I am aware of some challenges/an existing framework in the form of tradition, attitudes, legislation and national and international standards in engineering schools. This framework should be considered carefully when you make decisions regarding possible changes in terms of objectives, contents and methods in engineering education. The study shows that Novia can make changes in the electrical engineering education.
I lärdomsprovet görs en ansats att utveckla utbildningsprogrammet för att motsvara dagens krav inom arbetslivet och för att förbereda för kommande utmaningar i framtiden. Huvudsyftet är att, om möjligt, ta fram alternativ/förbättringsförslag till den nuvarande utbildningen av elektroingenjörer vid Yrkeshögskolan Novia. Metoden är dels att granska tidigare forskning och nationella utvecklingsprojekt som berör utbildning och dels genomförande av en empirisk undersökning bland tidigare elektroteknikstuderande i Vasa. I den empiriska undersökningen erhölls svar från 70 elektroingenjörer utexaminerade åren 1985 - 2006.
Huvudresultatet är dels en vidgad förståelse för utvecklingsarbete i en högskolas utbildningsprogram och dels sju (7) förslag till eventuella förändringar. Då det gäller att ändra något som existerar är jag medveten om en del utmaningar/ramverk i form av tradition, attityder, lagstiftning samt nationella och internationella krav inom ingenjörsutbildningen. Detta ramverk bör beaktas noggrant då man besluter sig för eventuella förändringar beträffande mål, innehåll och metoder i en ingenjörsutbildning. Studien visar att Novia kan göra förändringar inom elektroingenjörsutbildningen.
The aim of this study is to make an effort to develop the degree programme in Electrical Engineering in order to be able to meet today's demands in the workplaces and to prepare for future challenges. The main objective is to develop alternatives to the current education of electrical engineers at Novia University of Applied Sciences, by studying development projects nationally and through a survey conducted among former electrical engineering students in Vaasa. In the conducted survey, answers were obtained from 70 electrical engineers, who graduated 1985-2006.
The main result is both a broader understanding of development work in the University's educational programs as well as seven (7) suggestions for possible changes. When it comes to changing something that exists, I am aware of some challenges/an existing framework in the form of tradition, attitudes, legislation and national and international standards in engineering schools. This framework should be considered carefully when you make decisions regarding possible changes in terms of objectives, contents and methods in engineering education. The study shows that Novia can make changes in the electrical engineering education.