Kilpailijaseurantajärjestelmän luominen ruoka- ja juomatuotteen kehitystä varten Palace Kämp Group Oy:lle
Häkkänen, Katja (2012)
Häkkänen, Katja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082713267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082713267
Tiivistelmä
Tämä produktityyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Palace Kämp Group Oy:lle (PKG). PKG on yksityinen hotelli- ja ravintola-alan yritys, jolla on toimipisteitä Helsingissä, Espoossa ja Helsinki-Vantaan lentokentällä. Työ aloitettiin tammikuussa 2011 ja raportti valmistui 2012 helmikuussa. Työssä on suunniteltu seurantajärjestelmä, jolla voidaan seurata yrityksen kilpailevien ravintoloiden ruoka- ja juomalistojen hinnoittelua ja tuotelaajuutta. Seurantajärjestelmä on luotu tuotekehityksen ja markkinoinnin avuksi. Tällaiselle järjestelmälle koettiin olevan tarvetta, koska yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut minkäänlaista apuvälinettä kilpailijoita seuraamaan ja haluttiin järjestelmä, jota voidaan tulevaisuudessa kehittää ja laajentaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kilpailijaseurantaa yleensä ja tapoja seurata sitä. Kilpailijaseuranta auttaa yritystä vastaamaan ympäristön tarjontaan kilpailukykyisillä tuotteilla ja hinnoilla. Yritys tarvitsee tietoa kilpailijoidensa toimista nyt ja tulevaisuudessa. Yritys määrittelee ensin keitä ovat sen kilpailijat ja mitä tietoa heistä halutaan saada selville. Tämän jälkeen yritys kehittää tavan seurata haluttuja asioita. Seurantajärjestelmän on oltava sellainen, jonka ylläpito on mahdollinen yritykselle ja josta saatu tieto on rajattu niin hyvin, että juuri sillä on merkitystä liiketoiminnalle. Seurantajärjestelmälle täytyy olla tarkoitus.
Produkti valmistettiin Tuotekehitys- ja Ostotosastolla PKG:lla tammi-helmikuussa 2011. Se tehtiin Microsoftin Excelohjelmalla. Opinnäytetyön tekeminen jatkui kesällä 2011 teorian lukemisella ja raporttia alettiin kirjoittaa syksyllä 2011. Raportti valmistui helmikuussa 2012. Produkti on teknillisistä syistä erillisenä raportista.
Seurantajärjestelmä on ollut vaihtelevassa käytössä noin vuoden. Toimeksiantaja pitää sitä hyvänä työkaluna, mutta sen ylläpitämiselle ei ole juuri resursseja käytössä. Seurantajärjestelmä on olemassa ja sitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja kehittää tarvittaessa. Työ oli mielenkiintoinen, koska se oli käytännönläheinen, ajankohtainen ja liittyi omaan osaamisalueeseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kilpailijaseurantaa yleensä ja tapoja seurata sitä. Kilpailijaseuranta auttaa yritystä vastaamaan ympäristön tarjontaan kilpailukykyisillä tuotteilla ja hinnoilla. Yritys tarvitsee tietoa kilpailijoidensa toimista nyt ja tulevaisuudessa. Yritys määrittelee ensin keitä ovat sen kilpailijat ja mitä tietoa heistä halutaan saada selville. Tämän jälkeen yritys kehittää tavan seurata haluttuja asioita. Seurantajärjestelmän on oltava sellainen, jonka ylläpito on mahdollinen yritykselle ja josta saatu tieto on rajattu niin hyvin, että juuri sillä on merkitystä liiketoiminnalle. Seurantajärjestelmälle täytyy olla tarkoitus.
Produkti valmistettiin Tuotekehitys- ja Ostotosastolla PKG:lla tammi-helmikuussa 2011. Se tehtiin Microsoftin Excelohjelmalla. Opinnäytetyön tekeminen jatkui kesällä 2011 teorian lukemisella ja raporttia alettiin kirjoittaa syksyllä 2011. Raportti valmistui helmikuussa 2012. Produkti on teknillisistä syistä erillisenä raportista.
Seurantajärjestelmä on ollut vaihtelevassa käytössä noin vuoden. Toimeksiantaja pitää sitä hyvänä työkaluna, mutta sen ylläpitämiselle ei ole juuri resursseja käytössä. Seurantajärjestelmä on olemassa ja sitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja kehittää tarvittaessa. Työ oli mielenkiintoinen, koska se oli käytännönläheinen, ajankohtainen ja liittyi omaan osaamisalueeseen.