Raya Divers: Markkinoinnin kilpailukeinojen kehittäminen asiakaspalautteen avulla
Hyttinen, Minna (2012)
Hyttinen, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083013313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin kilpailukeinojen kehittäminen asiakaspalautteen avulla. Tilaavana yrityksenä opinnäytetyölle oli Thaimaassa toimiva suomenkielinen sukelluskeskus Raya Divers. Tutkimustehtävä tälle opinnäytetyölle on selvittää miten Raya Divers voisi kehittää markkinoinnin kilpailukeinoja asiakaspalautteen avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli että tulosten avulla Raya Divers pystyy näkemään yrityksen tilanteen asiakkaan näkökulmasta ja täten hyödyntämään asiakkailta saatuja tietoja markkinoinnin kilpailukeinojen kehittämisessä. Tulosten avulla myös koottiin asiakaspalautetta apuna käyttäen markkinoinnin SWOT-analyysi Raya Diversille.
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin kilpailukeinoihin liittyvään kirjallisuuteen, markkinointimixiin, asiakastyytyväisyyteen, asiakaspalautteeseen, asiakasuskollisuuteen sekä kanta-asiakkuuteen. Lisäksi esiteltiin Raya Diversin toimintaa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui kuudelle Raya Diversin kanta-asiakkaalle tehdystä teemahaastattelusta, joiden pohjalta tutkimustulokset syntyivät. Haastattelut suoritettiin Phuketissa Thaimaassa helmikuun 2012 aikana. Tulosten perusteella koottiin myös tilaavalle yritykselle markkinoinnin SWOT-analyysi.
Tutkimustuloksista selviää, että kaikki haastateltavat ovat tyytyväisiä Raya Diversin toimintaan, asiakaspalveluun, henkilökuntaan ja retkien järjestelyihin. Kehitysehdotuksiksi haastateltavat toivovat uusia retkikohteita ja lyhytkestoisempia sukellussafa-reita. Haastateltavat toivoivat myös nykyisten retkien hiomista entistä paremmiksi lisäämällä sukellusten määrää osille retkistä ja turvallisuustekijöitä sukellusretkillä.
Raya Diversille tehdyssä markkinoinnin SWOT-analyysissa yrityksen vahvuuksia olivat suomalaisuus, turvallisuus, korkea palvelun laatu, ammattimainen henkilökunta ja toimivat retkijärjestelyt. Heikkouksia olivat retkivarauksissa sattuneet virheet sekä veneiden toimintahäiriöt. Toimenpiteitä, jolla ympäristön mahdollisuuksia yritys voi hyödyntää, ovat Thaimaan luonto sekä suosio matkailumaana, Raya Diversin tunnettuus sukelluskeskuksena sekä yhteistyökumppanuus matkanjärjestäjien kanssa. Uhkia, joita yritys voi toiminnassaan kohdata liittyvät turismin liikakasvuun Thaimaassa sekä siitä syntyvään ympäristön ylikuormitukseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin kilpailukeinoihin liittyvään kirjallisuuteen, markkinointimixiin, asiakastyytyväisyyteen, asiakaspalautteeseen, asiakasuskollisuuteen sekä kanta-asiakkuuteen. Lisäksi esiteltiin Raya Diversin toimintaa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui kuudelle Raya Diversin kanta-asiakkaalle tehdystä teemahaastattelusta, joiden pohjalta tutkimustulokset syntyivät. Haastattelut suoritettiin Phuketissa Thaimaassa helmikuun 2012 aikana. Tulosten perusteella koottiin myös tilaavalle yritykselle markkinoinnin SWOT-analyysi.
Tutkimustuloksista selviää, että kaikki haastateltavat ovat tyytyväisiä Raya Diversin toimintaan, asiakaspalveluun, henkilökuntaan ja retkien järjestelyihin. Kehitysehdotuksiksi haastateltavat toivovat uusia retkikohteita ja lyhytkestoisempia sukellussafa-reita. Haastateltavat toivoivat myös nykyisten retkien hiomista entistä paremmiksi lisäämällä sukellusten määrää osille retkistä ja turvallisuustekijöitä sukellusretkillä.
Raya Diversille tehdyssä markkinoinnin SWOT-analyysissa yrityksen vahvuuksia olivat suomalaisuus, turvallisuus, korkea palvelun laatu, ammattimainen henkilökunta ja toimivat retkijärjestelyt. Heikkouksia olivat retkivarauksissa sattuneet virheet sekä veneiden toimintahäiriöt. Toimenpiteitä, jolla ympäristön mahdollisuuksia yritys voi hyödyntää, ovat Thaimaan luonto sekä suosio matkailumaana, Raya Diversin tunnettuus sukelluskeskuksena sekä yhteistyökumppanuus matkanjärjestäjien kanssa. Uhkia, joita yritys voi toiminnassaan kohdata liittyvät turismin liikakasvuun Thaimaassa sekä siitä syntyvään ympäristön ylikuormitukseen.