Omistajaohjaus strategian toimeenpanossa : Case hotelli Heimari
Wallin, Ville (2012)
Wallin, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113332
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään ammattiliiton omistaman hotellin strategian toteut-tamisen haasteita. Hotelli sijaitsee Saimaan rannalla Ristiinan kunnassa, joka vuoden 2013 alussa yhdistyy Mikkelin kaupunkiin. Hotellissa on noin kahdeksankymmentä majoituspaikkaa ja kahdensadan viidenkymmen asiakaspaikan ravintola. Hotelli tuli liiton omistukseen liittofuusion kautta 2005 ja hotellin kunnostamiseen on täytynyt investoida kohtuullisen paljon rahaa. Sen vuoksi myös liiketoimintaa on haluttu kehittää hotellin kannattavuuden parantamiseksi. Toiminta on ollut lähes joka vuosi tappiollista.
Työn tavoitteena on ollut selvittää keinoja keskikokoisen, ketjuihin kuulumattoman, hotellin menestyksekkään strategian toteuttamiseksi. Opinnäytetyössä on lähdetty liikkeelle siitä, että voiko yhden tapauksen (case) tutkimisella vetää yleisiä johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön suunnittelu ja alustava kirjoittaminen on aloitettu vuonna 2009 ja se on saatettu päätökseen keväällä 2012. Varsinainen kehittämishanke on alkanut jo vuonna 2007 ja se jatkunee näillä näkymin vuoteen 2015 asti, jolloin omistajastrategiaa tarkas-tellaan uudelleen laajasti. Väliaikanakin strategiaa tarkastellaan kriittisesti, mutta painotus on kuitenkin toteuttamisessa.
Strategian toteutumisen arviointiin on hyödynnetty toimintatutkimuksellisia menetelmiä: havainnointia sekä asiantuntija-arviointeja ja muistiin merkittyjä keskusteluita. Joh-topäätöksinä tutkimuksesta voi todeta, että 1) omistajan oman tahdon täytyy olla kris-tallin kirkas, 2) sidosryhmien pitää sitouttaa huolellisesti strategian toteutukseen, 3) stra-tegisille hankkeille pitää luoda realistiset aikataulut ja tavoitteet ja raportointia pitää edellyttää, 4) ydinhenkilökunnan rekrytointiin ei voi panostaa liikaa, 5) vastoinkäymisten edessä ei pidä luovuttaa, niistä pitää oppia ja 6) pitää olla varasuunnitelma, kun viimeinenkin keino on käytetty.
Työn tavoitteena on ollut selvittää keinoja keskikokoisen, ketjuihin kuulumattoman, hotellin menestyksekkään strategian toteuttamiseksi. Opinnäytetyössä on lähdetty liikkeelle siitä, että voiko yhden tapauksen (case) tutkimisella vetää yleisiä johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön suunnittelu ja alustava kirjoittaminen on aloitettu vuonna 2009 ja se on saatettu päätökseen keväällä 2012. Varsinainen kehittämishanke on alkanut jo vuonna 2007 ja se jatkunee näillä näkymin vuoteen 2015 asti, jolloin omistajastrategiaa tarkas-tellaan uudelleen laajasti. Väliaikanakin strategiaa tarkastellaan kriittisesti, mutta painotus on kuitenkin toteuttamisessa.
Strategian toteutumisen arviointiin on hyödynnetty toimintatutkimuksellisia menetelmiä: havainnointia sekä asiantuntija-arviointeja ja muistiin merkittyjä keskusteluita. Joh-topäätöksinä tutkimuksesta voi todeta, että 1) omistajan oman tahdon täytyy olla kris-tallin kirkas, 2) sidosryhmien pitää sitouttaa huolellisesti strategian toteutukseen, 3) stra-tegisille hankkeille pitää luoda realistiset aikataulut ja tavoitteet ja raportointia pitää edellyttää, 4) ydinhenkilökunnan rekrytointiin ei voi panostaa liikaa, 5) vastoinkäymisten edessä ei pidä luovuttaa, niistä pitää oppia ja 6) pitää olla varasuunnitelma, kun viimeinenkin keino on käytetty.