Maksu-tv-kanavien myynti- ja ostoprosessi
Leväsluoto, Sinikka (2012)
Leväsluoto, Sinikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513414
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsiteltiin maksullisten televisiokanavien myyntiä kaapeliverkkotalouksiin. Työssäni kuvattiin asiakkaan ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät. Tarkoituksena oli kartoittaa mistä asiakas löytää tietoa maksullisista kanavista ja niiden hankinnasta. Lisäksi työssäni tarkasteltiin niitä ongelmia, joita liittyi maksullisten kanavien hankintaan. Työssäni käytettiin pääosin kvalitatiivista mutta osittain myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Työni koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Työni teoriaosassa käsiteltiin myyntityötä asiantuntijapalvelussa ja tuote-esittelyn merkitystä myynnissä. Siinä tarkasteltiin myös sitä, mikä merkitys hyvällä palvelutiimillä oli asiantuntijapalvelussa. Työssäni kerrottiin ihmisten television katselutottumuksista ja maksullisten televisiokanavien tilaajamääristä. Siinä kerrottiin myös maksullisten televisiokanavien myynnistä ja markkinoinnista. Teoreettisena lähdeaineistona käytettiin myynti- ja ostoprosessia kuvaavia kirjoja ja Internet-sivuja. Lisäksi lähteenä olivat eri kaapelitelevisio-operaattoreiden Internet-sivut.
Opinnäytetyötäni varten tehtiin kysely viiden Tampereen seudun jälleenmyyjäliikkeen myyjille. Näissä liikkeissä työskenteli yhteensä noin neljäkymmentä myyjää. Sain heiltä seitsemän vastausta kyselyyni. Tein kyselyn myös erään kaapelitelevisio-operaattorin 150 asiakkaalle. Tähän kyselyyni sain 17 vastausta. Jälleenmyyjille tehdyn kyselyn tuloksista voidaan havaita, että he tarvitsevat enemmän tietoa maksu-tv-kanavatarjouksista. Asiakaskyselyn tuloksista voidaan todeta, että kanavien tilauksia tehtiin eniten kanavatarjoajan jälleenmyyjäliikkeissä. Tuloksista voidaan myös havaita, että tilatuin kanavapaketti oli sellainen, joka sisältää elokuva,- lasten,-, urheilu,- ja dokumenttikanavia.
Työni koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Työni teoriaosassa käsiteltiin myyntityötä asiantuntijapalvelussa ja tuote-esittelyn merkitystä myynnissä. Siinä tarkasteltiin myös sitä, mikä merkitys hyvällä palvelutiimillä oli asiantuntijapalvelussa. Työssäni kerrottiin ihmisten television katselutottumuksista ja maksullisten televisiokanavien tilaajamääristä. Siinä kerrottiin myös maksullisten televisiokanavien myynnistä ja markkinoinnista. Teoreettisena lähdeaineistona käytettiin myynti- ja ostoprosessia kuvaavia kirjoja ja Internet-sivuja. Lisäksi lähteenä olivat eri kaapelitelevisio-operaattoreiden Internet-sivut.
Opinnäytetyötäni varten tehtiin kysely viiden Tampereen seudun jälleenmyyjäliikkeen myyjille. Näissä liikkeissä työskenteli yhteensä noin neljäkymmentä myyjää. Sain heiltä seitsemän vastausta kyselyyni. Tein kyselyn myös erään kaapelitelevisio-operaattorin 150 asiakkaalle. Tähän kyselyyni sain 17 vastausta. Jälleenmyyjille tehdyn kyselyn tuloksista voidaan havaita, että he tarvitsevat enemmän tietoa maksu-tv-kanavatarjouksista. Asiakaskyselyn tuloksista voidaan todeta, että kanavien tilauksia tehtiin eniten kanavatarjoajan jälleenmyyjäliikkeissä. Tuloksista voidaan myös havaita, että tilatuin kanavapaketti oli sellainen, joka sisältää elokuva,- lasten,-, urheilu,- ja dokumenttikanavia.