Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Innovaation käyttäjälähtöinen testaus - Case: Kotikori
Autio, Sanna (2012)
Autio, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219131
Tiivistelmä
Lähitulevaisuudessa väestön ikärakenne tulee muuttumaan erittäin paljon; yhä suurempi osa väestöstä on eläkeikäisiä, eli yli 65-vuotiaita. Yhteiskunnan haaste on saada hoidettua nämä ikääntyvät henkilöt yhä pienemmällä määrällä työssäkäyviä ihmisiä. Tästä tarpeesta syntyi opiskelijalähtöisesti ajatus terveellisiä välipaloja sisältävästä välipalakorista, joka myöhemmin nimettiin Kotikoriksi. Kotikorin tarkoitus on monipuolistaan ikääntyvien ravitsemusta ja näin parantaa kotona asuvien ikääntyvien elämänlaatua.
Kotikoriin valittiin aluksi yhdeksän erilaista tuotetta. Ikääntyvillä on usein nestevajausta, vaikeuksia nielemisessä ja suun kuivumista. Tämän lisäksi he usein saavat liian vähän kuituja, liian paljon suolaa tai he saavat energiaa joko liikaa tai liian vähän. Tuotteet on valittu nämä asiat silmällä pitäen, jotta jokainen löytäisi itselleen sopivan tuotteen. Kotikoria testattiin kahdeksalla vapaaehtoisella ikääntyvällä, ja heidän avullaan tehtiin tutkimus korin tarpeellisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana Aalto Design Factory, Laurea-ammattikorkeakoulu, Core Finland Oy ja Active Life Village.
Kotikori on innovaatio ja sen ympärille rakennettu palvelukonsepti on täysin uusi asia Suomen markkinoilla. Kotikorista puhutaan tässä työssä laajennettuna tuotteena. Teoreettinen viitekehys on rakennettu Kotikorin ympärille ja se käsittelee innovaatioita, käyttäjälähtöistä tuotekehitystä ja itse käyttäjien, ikääntyvien ihmisten nykyisiä ravitsemusongelmia.
Opinnäytetyöhön tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Haastattelujen avulla saatiin hyvin vastaukset haluttuihin kysymyksiin. Kyselylomakkeiden avulla taas saatiin hyvin vertailukelpoisia tuloksia esimerkiksi tuotteiden arvioinnista. Jokaista tutkimuksessa mukana ollutta henkilöä haastateltiin kahdesti ja he täyttivät kaksi kyselylomaketta. Tutkimuksen päätarkoitus oli saada selville, olisiko tällaiselle innovaatiolle kysyntää.
Tutkimuksen ja teoriatiedon perusteella voidaan todeta, että tällaiselle innovaatiolle olisi tarvetta lähivuosien aikana. Kotikori helpottaisi huomattavasti kotona asuvien huonosti liikkuvien henkilöiden elämää. Tulevaisuuden haasteeksi nousee täysin oikean kohderyhmän löytäminen ja tuotteen kaupallistaminen. Miten saadaan oikea kohderyhmä kiinnostumaan ja ostamaan tämä tuote?
Kotikoriin valittiin aluksi yhdeksän erilaista tuotetta. Ikääntyvillä on usein nestevajausta, vaikeuksia nielemisessä ja suun kuivumista. Tämän lisäksi he usein saavat liian vähän kuituja, liian paljon suolaa tai he saavat energiaa joko liikaa tai liian vähän. Tuotteet on valittu nämä asiat silmällä pitäen, jotta jokainen löytäisi itselleen sopivan tuotteen. Kotikoria testattiin kahdeksalla vapaaehtoisella ikääntyvällä, ja heidän avullaan tehtiin tutkimus korin tarpeellisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana Aalto Design Factory, Laurea-ammattikorkeakoulu, Core Finland Oy ja Active Life Village.
Kotikori on innovaatio ja sen ympärille rakennettu palvelukonsepti on täysin uusi asia Suomen markkinoilla. Kotikorista puhutaan tässä työssä laajennettuna tuotteena. Teoreettinen viitekehys on rakennettu Kotikorin ympärille ja se käsittelee innovaatioita, käyttäjälähtöistä tuotekehitystä ja itse käyttäjien, ikääntyvien ihmisten nykyisiä ravitsemusongelmia.
Opinnäytetyöhön tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Haastattelujen avulla saatiin hyvin vastaukset haluttuihin kysymyksiin. Kyselylomakkeiden avulla taas saatiin hyvin vertailukelpoisia tuloksia esimerkiksi tuotteiden arvioinnista. Jokaista tutkimuksessa mukana ollutta henkilöä haastateltiin kahdesti ja he täyttivät kaksi kyselylomaketta. Tutkimuksen päätarkoitus oli saada selville, olisiko tällaiselle innovaatiolle kysyntää.
Tutkimuksen ja teoriatiedon perusteella voidaan todeta, että tällaiselle innovaatiolle olisi tarvetta lähivuosien aikana. Kotikori helpottaisi huomattavasti kotona asuvien huonosti liikkuvien henkilöiden elämää. Tulevaisuuden haasteeksi nousee täysin oikean kohderyhmän löytäminen ja tuotteen kaupallistaminen. Miten saadaan oikea kohderyhmä kiinnostumaan ja ostamaan tämä tuote?