Suomalaisten pienten mobiiliteknologiayritysten kansainvälistymiseen liittyvät tarpeet ja odotukset
Aaltonen, Ilmari (2012)
Aaltonen, Ilmari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713472
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisissa mobiiliteknologiayrityksissä olevia ajatuksia, tarpeita ja odotuksia liittyen kansainvälistymiseen. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää ongelmakohdat ja ajatukset, jotka vaikuttavat pienten yritysten haluun lähteä kansainvälisille markkinoille. Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, jonka avulla selvitettiin taustatietoa haastateltavista yrityksistä. Toisessa vaiheessa suoritettiin haastattelut ja muu tiedonkeruu syvähaastattelulla. Haastatteluista selvisi, että yrityksillä on hyvin erilaisia tuotteita ja tuotteiden menestykseen ei vaikuta yrityksen koko, vaan se kuinka hyvä ja tarpeellinen myytävä tuote on. Uhkina pienet yritykset kokivat isommat toimijat, jotka kopioivat tai ajavat yritykset ulos markkinoilta. Kansainvälistymisen uskottiin tuovan kasvumahdollisuuksia ja tulojen kasvua, sekä kääntävän yrityksen entistä tuottoisammaksi. Lähes kaikki haastateltavat yritykset kokivat tarvitsevan jonkin kumppanin, jonka mukana ja tukemana siirryttäisiin kansainvälisille markkinoille. Kumppanilta saataisiin tukea kohdemarkkinoille toimimiseen ja jakamaan kansainvälistymisestä aiheutuvat riskit ja kustannukset. Kumppanien ja kontaktien etsimiseen yritykset ovat käyttäneet Finpron ja ulkoministeriön tukea, mutta ulkomaalaisia kontaktipalveluja ei ole käytetty, eikä konsulttipal-veluita. Pienet yritykset tarvitsevat eniten apua kontaktien luomiseen kohdemaahan ja mahdollisten partnerien löytämiseen, jotta kansainvälisille markkinoille siirtyminen olisi mahdollista.