Sosiaalipedagoginen hevostoiminta asiakkaiden kokemana
Arponen, Marjaana (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090713492
Tiivistelmä
SAVONIA- AMMATTIKORKEAKOULU
Terveysala, Kuopio
OPINNÄYTETYÖ
Tiivistelmä
Koulutusohjelma: Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Sairaanhoitaja ylempi AMK- tutkinto
Työn tekijä(t): Marjaana Arponen
Työn nimi: Sosiaalipedagoginen hevostoiminta asiakkaiden kokemana
Päiväys: 10 .05. 2012
Sivumäärä / liitteet: 53 / 1
Ohjaajat: Sinikka Tuomikorpi
Tiivistelmä:
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tehtävänä on yksilön sosialisaation tukeminen ja toiseksi sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen sekä ihmisten tarpeista ja monipuolisesta hyvinvoinnista huolehtiminen. Hevostoiminnassa on olennaista pedagoginen ajattelutapa ja pedagogiset työmuodot sekä toiminnan strategiat sosiaalisessa työssä. Kiinnostus kohdistuu niihin oppimis- ja kasvuprosesseihin, joiden kautta yhteiskunnallinen toimintakyky ja sosiaalinen identiteetti muodostuvat. Sosiaalipedagogiikka nojaa selkeästi pedagogiseen ajatteluun ja sen yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa kasvatuksen keinoin tuetaan ihmistä saavuttamaan tiedollisia ja taidollisia valmiuksia toimia yhteiskunnan ja yhteisön jäsenenä sekä osallistua heitä koskeviin yhteiskunnallisiin ja yhteisöllisiin prosesseihin. Kasvatus sosiaalipedagogisesti ymmärrettynä on kasvun tukemista tasavertaisessa ja dialogisessa prosessissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten asiakkaiden kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Tutkimuksessa kuvataan myös toimintaan sopivaa talliympäristöä, sen sosiaalipedagogisia tunnuspiirteitä ja sitä, millaisia mahdollisuuksia se voisi tarjota toimintakyvyn tukemiseen asiakaskohtaisesti.
Tutkimus toteutettiin eräällä pienellä Pohjois- Karjalaisella hevostallilla marras- joulukuussa 2011. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla asiakkaat kyselykaavaketta apuna käyttäen sekä havainnoimalla asiakkaita. Vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Tässä tutkimuksessa saadusta tiedosta kävi ilmi, miten tärkeänä asiakkaat olivat kokeneet hevostoiminnan ja miten he olivat saaneet uutta sisältöä elämäänsä. Hevostoiminta oli vahvistanut myös itsetuntoa ja tuonut onnistumisen kokemuksia. Myös aloitekyky ja sosiaaliset taidot olivat lisääntyneet. Haasteena koettiin osaamattomuus, kateus ja itsensä vertaileminen muihin.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on vielä varsin uutta Suomessa ja suurin osa väestöstä ei tiedä siitä mitään.
Tämä tutkimus antaa hyvää teoriatietoa hevostoiminnasta ja siitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon kun hevostoimintaa ollaan aloittamassa.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, hevostoiminta, talliyhteisö, ratsastus
Terveysala, Kuopio
OPINNÄYTETYÖ
Tiivistelmä
Koulutusohjelma: Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Sairaanhoitaja ylempi AMK- tutkinto
Työn tekijä(t): Marjaana Arponen
Työn nimi: Sosiaalipedagoginen hevostoiminta asiakkaiden kokemana
Päiväys: 10 .05. 2012
Sivumäärä / liitteet: 53 / 1
Ohjaajat: Sinikka Tuomikorpi
Tiivistelmä:
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tehtävänä on yksilön sosialisaation tukeminen ja toiseksi sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen sekä ihmisten tarpeista ja monipuolisesta hyvinvoinnista huolehtiminen. Hevostoiminnassa on olennaista pedagoginen ajattelutapa ja pedagogiset työmuodot sekä toiminnan strategiat sosiaalisessa työssä. Kiinnostus kohdistuu niihin oppimis- ja kasvuprosesseihin, joiden kautta yhteiskunnallinen toimintakyky ja sosiaalinen identiteetti muodostuvat. Sosiaalipedagogiikka nojaa selkeästi pedagogiseen ajatteluun ja sen yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa kasvatuksen keinoin tuetaan ihmistä saavuttamaan tiedollisia ja taidollisia valmiuksia toimia yhteiskunnan ja yhteisön jäsenenä sekä osallistua heitä koskeviin yhteiskunnallisiin ja yhteisöllisiin prosesseihin. Kasvatus sosiaalipedagogisesti ymmärrettynä on kasvun tukemista tasavertaisessa ja dialogisessa prosessissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten asiakkaiden kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Tutkimuksessa kuvataan myös toimintaan sopivaa talliympäristöä, sen sosiaalipedagogisia tunnuspiirteitä ja sitä, millaisia mahdollisuuksia se voisi tarjota toimintakyvyn tukemiseen asiakaskohtaisesti.
Tutkimus toteutettiin eräällä pienellä Pohjois- Karjalaisella hevostallilla marras- joulukuussa 2011. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla asiakkaat kyselykaavaketta apuna käyttäen sekä havainnoimalla asiakkaita. Vastaukset analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Tässä tutkimuksessa saadusta tiedosta kävi ilmi, miten tärkeänä asiakkaat olivat kokeneet hevostoiminnan ja miten he olivat saaneet uutta sisältöä elämäänsä. Hevostoiminta oli vahvistanut myös itsetuntoa ja tuonut onnistumisen kokemuksia. Myös aloitekyky ja sosiaaliset taidot olivat lisääntyneet. Haasteena koettiin osaamattomuus, kateus ja itsensä vertaileminen muihin.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on vielä varsin uutta Suomessa ja suurin osa väestöstä ei tiedä siitä mitään.
Tämä tutkimus antaa hyvää teoriatietoa hevostoiminnasta ja siitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon kun hevostoimintaa ollaan aloittamassa.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, hevostoiminta, talliyhteisö, ratsastus