Bon Pankkiiriliikkeen alueellisen näkyvyyden parantaminen kustannustehokkaasti
Rantala, Mikko; Pietiläinen, Esa (2012)
Rantala, Mikko
Pietiläinen, Esa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091113563
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Bon Pankkiiriliikkeen tarpeesta kasvattaa asiakaskuntaa ja parantaa paikallista näkyvyyttä Oulun seudulla sekä koko Pohjois-Suomessa. Bon Pankkiiriliike on perustettu vuonna 1996, mutta nykyisellä toiminimellään se on toiminut vasta vuodesta 2010. Bon Pankkiiriliikkeen visiona on tehdä toiminnastaan luotettava ja samalla tarjota parempaa elämää asiakkaille auttamalla sijoitusten, säästöjen ja tulevaisuuden taloudellisen turvan suunnittelussa.
Yksi päämääristä oli parantaa paikallista ja alueellista näkyvyyttä käyttämällä kustannustehokkaan markkinoinnin työkaluja. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös antaa näkökulmaa Bon Pankkiiriliikkeen nykyisestä brändistä sekä heidän imagosta tilastollisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa vahvuuksia ja heikkouksia, mitä asiakkaat ovat mieltä ja miten yrityksessä toimitaan. Myös mahdollista kustannustehokkaan markkinoinnin keinojen käyttöä sekä suoramarkkinoinnin mahdollisuutta tutkittiin kyselylomakkeella.
Tilastollinen tutkimus suoritettiin postikyselyllä, joka lähetettiin n. 400 nykyiselle sekä entiselle asiakkaalle, olettaen palautusmäärän nousevan n. 20:een prosenttiin. Tutkimus suoritettiin kartoittaakseen, ketkä ovat Bonin asiakkaita, mistä he ovat, mitä he tekevät, mitä he odottavat yritykseltä ja mitä he todellisuudessa saavat. Kysely lähetettiin entisille asiakkaille, jotta voidaan kartoittaa miksi yrityksen palveluista luovutaan, tai miksi ollaan valmiita vaihtamaan yritystä. Myös nykyisten asiakkaiden luonnetta pyritiin selvittämään, jotta asiakassegmentin elementit saadaan huomioitua.
Tutkimuksen lopputuloksena saimme hyvän pohjan tuleville markkinointisuunnitelmille. Ketkä ovat asiakkaita, mistä heidät tavoittaa, mitä he tekevät vapaa-aikana ja kuinka tyytyväisiä he ovat Bon Pankkiiriliikkeen toimintaan verratessa yleiseen käsitykseen yrityksen toiminnasta. Näin saimme kattavan tietoperustan myös alueellisen näkyvyyden lisäämiseksi.
Yksi päämääristä oli parantaa paikallista ja alueellista näkyvyyttä käyttämällä kustannustehokkaan markkinoinnin työkaluja. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös antaa näkökulmaa Bon Pankkiiriliikkeen nykyisestä brändistä sekä heidän imagosta tilastollisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa vahvuuksia ja heikkouksia, mitä asiakkaat ovat mieltä ja miten yrityksessä toimitaan. Myös mahdollista kustannustehokkaan markkinoinnin keinojen käyttöä sekä suoramarkkinoinnin mahdollisuutta tutkittiin kyselylomakkeella.
Tilastollinen tutkimus suoritettiin postikyselyllä, joka lähetettiin n. 400 nykyiselle sekä entiselle asiakkaalle, olettaen palautusmäärän nousevan n. 20:een prosenttiin. Tutkimus suoritettiin kartoittaakseen, ketkä ovat Bonin asiakkaita, mistä he ovat, mitä he tekevät, mitä he odottavat yritykseltä ja mitä he todellisuudessa saavat. Kysely lähetettiin entisille asiakkaille, jotta voidaan kartoittaa miksi yrityksen palveluista luovutaan, tai miksi ollaan valmiita vaihtamaan yritystä. Myös nykyisten asiakkaiden luonnetta pyritiin selvittämään, jotta asiakassegmentin elementit saadaan huomioitua.
Tutkimuksen lopputuloksena saimme hyvän pohjan tuleville markkinointisuunnitelmille. Ketkä ovat asiakkaita, mistä heidät tavoittaa, mitä he tekevät vapaa-aikana ja kuinka tyytyväisiä he ovat Bon Pankkiiriliikkeen toimintaan verratessa yleiseen käsitykseen yrityksen toiminnasta. Näin saimme kattavan tietoperustan myös alueellisen näkyvyyden lisäämiseksi.