Tiikerin tahtiin. : Liikunnallinen leiri 7-9-vuotiaille lapsille, joilla on motorista kehitysviivettä
Holopainen, Maarit; Härkönen, Piia; Itkonen, Minna; Saarelainen, Paula (2012)
Holopainen, Maarit
Härkönen, Piia
Itkonen, Minna
Saarelainen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091213582
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa malli liikunnallisesta leiristä 7−9-vuotiaille lapsille, joilla on motorista kehitysviivettä. Leirin tavoitteena oli antaa lapsille innostavia kokemuksia liikunnasta sekä kehittää heidän motorisia ja sosiaalisia taitojaan. Tiikerin tahtiin -leiri järjestettiin syyslomalla 2011 päiväleirinä, jonka kesto oli kolme päivää. Työn toimeksiantajana on Kuopion kaupunki, jolle leirimalli tuotettiin.
Opinnäytetyössä kuvataan 7−9-vuotiaiden lasten motorista kehitystä, lapsen liikkumisen kehittymistä, motorisia kehityshäiriöitä ja lasten erityisryhmien ohjaamista. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus sisältää leirin suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty useiden eri alojen ammattikirjallisuutta, pro gradu -tutkimuksia sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Leiriltä saatuja kokemuksia tulkitaan ja arvioidaan tutkimus- ja muun teoriatiedon avulla.
Leiriohjelman malli on erityislasten ryhmille rakennettu kokonaisuus, jota voidaan käyttää joko sellaisenaan tai osina. Leiriohjelma sisältää pelejä ja leikkejä, jotka kehittävät lasten sosiaalisia ja motorisia taitoja. Motoriset taidot käsittävät keskilinjan ylittämisen, tasapainon, rytmiikan, kehonhahmotuksen, koordinaation sekä silmä-käsi ja silmä-jalkayhteistyön. Leirin onnistumista on arvioitu ohjaajien kokemusten sekä lasten ja heidän vanhempiensa palautteen pohjalta. Arvioinnissa on hyödynnetty leirillä kuvattua videomateriaalia, lasten suullista palautetta ja vanhempien sähköpostikyselyiden vastauksia.
Myös erityislapset kaipaavat virikkeellistä ympäristöä perusliikkumis- ja lajitaitojen kehittymiseksi. Ryhmämuotoinen toiminta kehittää lisäksi heidän sosiaalisia taitojaan ja luo edellytyksiä kaveritaitojen syntymiselle. Leiristä saadun positiivisen palautteen ja kokemuksen perusteella leirin mallia voi suositella hyödynnettäväksi myös laajemmin erityislasten ryhmillä.
Opinnäytetyössä kuvataan 7−9-vuotiaiden lasten motorista kehitystä, lapsen liikkumisen kehittymistä, motorisia kehityshäiriöitä ja lasten erityisryhmien ohjaamista. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuus sisältää leirin suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty useiden eri alojen ammattikirjallisuutta, pro gradu -tutkimuksia sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Leiriltä saatuja kokemuksia tulkitaan ja arvioidaan tutkimus- ja muun teoriatiedon avulla.
Leiriohjelman malli on erityislasten ryhmille rakennettu kokonaisuus, jota voidaan käyttää joko sellaisenaan tai osina. Leiriohjelma sisältää pelejä ja leikkejä, jotka kehittävät lasten sosiaalisia ja motorisia taitoja. Motoriset taidot käsittävät keskilinjan ylittämisen, tasapainon, rytmiikan, kehonhahmotuksen, koordinaation sekä silmä-käsi ja silmä-jalkayhteistyön. Leirin onnistumista on arvioitu ohjaajien kokemusten sekä lasten ja heidän vanhempiensa palautteen pohjalta. Arvioinnissa on hyödynnetty leirillä kuvattua videomateriaalia, lasten suullista palautetta ja vanhempien sähköpostikyselyiden vastauksia.
Myös erityislapset kaipaavat virikkeellistä ympäristöä perusliikkumis- ja lajitaitojen kehittymiseksi. Ryhmämuotoinen toiminta kehittää lisäksi heidän sosiaalisia taitojaan ja luo edellytyksiä kaveritaitojen syntymiselle. Leiristä saadun positiivisen palautteen ja kokemuksen perusteella leirin mallia voi suositella hyödynnettäväksi myös laajemmin erityislasten ryhmillä.