Mould Design for Composite Body Structures
Maksimainen, Aki (2012)
Maksimainen, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090513422
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin osana Metropolian kestävän kehityksen kaupunkiautoprojektia, TEKESin ja muiden yhteistyökumppaneiden avustamana. Projektin tarkoituksena on suunnitella ja rakentaa kevyt kaupunkiympäristöön soveltuva ajoneuvoprototyyppi, joka käyttää polttoaineena seuraavan sukupolven biodieseliä, kantavissa rakenteissa biokomposiitteja ja ajoneuvon sisustassa biomateriaaleja. Ajoneuvoprototyyppi on tarkoitus esitellä Geneven autonäyttelyssä keväällä 2014.
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa prototyyppiajoneuvon komposiittirakenteiden muotit, toista insinöörityötä pohjana käyttäen. Päätavoitteena oli suunnitella jaettava muottirunko isoille kylki- ja kattopuoliskoille, pienempien muottiaihioiden suunnittelu ja valmistus ja tarvittavien inserttien suunnittelu. Suurin ongelma insinöörityössä oli jatkuvasti muuttuvat ajoneuvon korin pintamallit, joita käytettiin muottisuunnittelun pohjana, minkä takia monia muottimalleja piti muuttaa tai jopa tehdä kokonaan uudelleen.
Työn tavoite saavutettiin, sillä muottien ja muottirungon suunnittelutyö ja valmistus on saatu päätökseen. Insinöörityötä tehdessä selvisi, että suuria, muottirungon vaativia muotteja suunniteltaessa pitää ottaa tarkasti huomioon valmistusprosessit, jotta valmistus olisi mahdollisimman helppoa tai edes mahdollista. Mitä yksinkertaisempi konstruktio, sitä helpompi se on toteuttaa.
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa prototyyppiajoneuvon komposiittirakenteiden muotit, toista insinöörityötä pohjana käyttäen. Päätavoitteena oli suunnitella jaettava muottirunko isoille kylki- ja kattopuoliskoille, pienempien muottiaihioiden suunnittelu ja valmistus ja tarvittavien inserttien suunnittelu. Suurin ongelma insinöörityössä oli jatkuvasti muuttuvat ajoneuvon korin pintamallit, joita käytettiin muottisuunnittelun pohjana, minkä takia monia muottimalleja piti muuttaa tai jopa tehdä kokonaan uudelleen.
Työn tavoite saavutettiin, sillä muottien ja muottirungon suunnittelutyö ja valmistus on saatu päätökseen. Insinöörityötä tehdessä selvisi, että suuria, muottirungon vaativia muotteja suunniteltaessa pitää ottaa tarkasti huomioon valmistusprosessit, jotta valmistus olisi mahdollisimman helppoa tai edes mahdollista. Mitä yksinkertaisempi konstruktio, sitä helpompi se on toteuttaa.